Vilniečiai bus raginami atkreipti dėmesį į kakavos augintojus ir darbininkus

Laikas.lt

Spalio 14 d. į Vilnių atvyks Šokomobilis – tarptautinio ChocoMobil turo ekipažas. Šia kampanija siekiama atkreipti dėmesį į kakavos augintojų ir darbininkų gyvenimo bei darbo sąlygas trečiojo pasaulio šalyse, taip pat didelis dėmesys skiriamas ekologijai bei skatinama Fairtrade (liet. Sąžininga prekyba) prekybos sistema. Turas, prasidėjęs rugpjūčio 1 d., Berlyne, truks tris mėnesius. Jo metu bus aplankyta 14 šalių, 26 miestai, įveikta 10 000 km. 

Apie 90 proc. Europoje suvartojamos kakavos atkeliauja iš Vakarų Afrikos, kur ją augina milijonai smulkiųjų ūkininkų. Apie 20 milijonų globaliųjų pietų gyventojų yra tiesiogiai priklausomi nuo kakavos verslo. Pasaulinė šokolado produktų rinka per metus sudaro apie 100 milijardų JAV dolerių, o beveik pusė viso pasaulio šokolado yra suvartojama Europoje. 

Deja, nors kakavos kultivavimas – alinantis, žinių ir sunkaus fizinio darbo reikalaujantis darbas, milijonai jį dirbančių ūkininkų gyvena giliame skurde. Didžiąją dalį pelno susirenka stambios globalioje šiaurėje veikiančios bendrovės, kai tuo tarpu kakavos ūkininkams atitenka vos tik 6 proc. kakavos plytelės kainos. Daugelio ūkininkų šeimų pajamos nesiekia nei 1.25 JAV dolerio per dieną. Skurdas – pagrindinė daugybės kylančių problemų priežastis, pvz., išnaudotojiško vaikų darbo, sveikatos ir švietimo paslaugų trūkumo bei aplinkos niokojimo.

ChocoMobil kampanijos tikslas yra atkreipti dėmesį į kakavos augintojų ir darbininkų gyvenimo bei darbo sąlygas trečiojo pasaulio šalyse, taip pat didelis dėmesys skiriamas ekologijai, skatinama ekologinę pusiausvyrą išlaikanti ir įvairiapusė žemdirbystė. Kampanijos metu siekiama dviejų tikslų – skatinti šokolado gamintojus daugiau paisyti socialinių ir ekologinių reikalavimų ir mokėti teisingą kainą už šokolado žaliavą bei informuoti plačiąją visuomenę apie Fairtrade principus ir naudą.

Fairtrade sistema yra viena iš priemonių remti neturtingus trečiojo pasaulio ūkininkus, tačiau ne skiriant jiems labdarą, bet suteikiant galimybę patiems užsidirbti. Ši prekybos partnerystė, pagrįsta dialogu, skaidrumu ir pagarba, ja siekiama didesnio teisingumo tarptautinėje prekyboje. Žmonės pirkdami Fairtrade ženklu pažymėtus gaminius remia smulkius gamintojus iš besivystančių Afrikos, Azijojos, P. Amerikos ir kitų pasaulio šalių. Jie gali būti tikri, kad prie jų nusipirktos prekės pagaminimo prisidėję darbininkai gauna teisingas algas, dirba geromis sąlygomis, jiems užtikrinamos stabilios produkcijos supirkimo kainos, su gamintojais sudaromi ilgalaikiai kontraktai. Fairtrade prekės yra pagamintos nepažeidžiant žmogaus teisių, ekologinių reikalavimų, griežtai draudžiamas priverstinis vaikų darbas. Trečiojo pasaulio šalių gamintojams, dalyvaujantiems šioje prekybos sistemoje, garantuojama minimali kaina ir socialinė premija, priklausanti nuo prekių kiekio pardavimų. Iš premijų gaunami pinigai investuojami į bendruomenės poreikių įgyvendinimą, paprastai daugiausiai dėmesio skiriama mokymuisi ir sveikatos priežiūrai.

Akcijos organizatorius Sven Selbert teigia, jog „Afrikos kakavos augintojų poreikiai yra itin aktualūs šiandien, kuomet pasaulis su nerimu stebi Ebolos viruso protrūkį Vakarų Afrikoje. Nekontroliuojamas užkrečiamų ligų plitimas paprastai yra skurdo pasekmė, o galimybė dirbti ir užsidirbti pagrindiniams poreikiams garantuotų didesnį regiono ekonominį ir socialinį stabilumą ateityje“.

Vilniuje „Šokomobilis“ sustos spalio 14 d., 15–18 val. V. Kudirkos aikštėje. Savanorių komanda pasakos apie akciją ir Fairtrade principus ir naudą, rinks peticijos parašus. Vilniečiai galės dalyvauti smagioje viktorinoje ir laimėti saldžius prizus. 

ChocoMobil, fairtrade, šokomobilis

Rašyti komentarą
Vardas* El. paštas
Komentaras*
    *privalomi laukai