Jį žino, bet retas kuris pažįsta. Ar bent jau žino, kad pažįsta. Solomon – kaip koks Banksy iš filmo „Išėjimas per siuvenyrų krautuvę“, surasti jį sunku, bet yra kam pavyksta! Pavyko ir man, nes Lietuva labai maža! Tad jau kitos dienos vakarą sėdėjome kartu viename Vilniaus kabakų.
– Rizikuoti nebijau, nes rizikuoju visą gyvenimą. Rizikuoju piešdamas grafičius, rizikuoju eidamas per gatvę, rizikuoju gyvendamas. Be rizikos nėra įdomaus gyvenimo. Tačiau ne dėl stiprių pojūčių čia atėjau. Tiesiog atsibodo skaityti ir klausyti jau kuris laikas po Lietuvą sklindančių gandų apie save. O labiausiai atėjau norėdamas padėkoti mūsų gerbiamam Algiui Greitai, kuris sukėlė tokį didelį skandalą, o jo epicentre atsidūriau aš. Ačiū, Algi, už tai, kad lietuviai pagaliau atkreipė didesnį dėmesį į grafičius ir į jaunimą, kuris laikomas nusikaltėliais, nors nieko blogo nedaro.
– A.Greitai tiesiog sukilo asmeninės ambicijos. Juk atsimeni, kaip Algis spaudoje teigė, kad jam kantrybė trūko, kai pamatė savo bičiulio mikroautobusiuką, ištepliotą solomonais. O kadangi ponas Greitai yra garsus žmogus, sugalvojo savo asmenines ambicijas ir poreikius spręsti viešai ir su kitų žmonių pagalba. Ar tai ne savanaudiškas žingsnis – tegu sprendžia kiekvienas pagal savo galvą. Tačiau jei ateityje kokia Zvonkė sugalvos, kad jos buto langus žaloja kieme esantys skalbiniai ir paskelbs jų naikinimo akciją – ar prisijungsime? Tad gal svarbu nepasiduoti masės jausmui? Ir šiaip, man juokinga, kad Algis Greitai pats seniau buvo didelis skandalistas ir anarchistas. Gal suaugo? O gal tai buvo jo kaukė?
– Ir apie ją ir apie daugelį kitų akcijų. Viename mane palaikančiame „Facebook“ puslapyje netgi mačiau
Algio Greitai torsą, papuoštą kediškai violetiniu megztiniu. Bet gal nereikia kovoti dėl pačios kovos? Ar tikrai grafičiai taip visiems trukdo, ar tiesiog, mielieji, norite prisidėti prie bandos?
– Grafičius piešiu jau dešimt metų, pradėjau dar mokykloje. Tačiau jei klausite, kiek man metų – neatsakysiu. Tačiau man tikrai ne -niolika (paslaptingai šypsosi). O piešiu grafičius (kiti tai vadina tagais), nes man jie patinka. Juk tai atskira kultūra, kuri vienija milijonus žmonių visame pasaulyje. O grafičiai beveik be jokių išimčių atspindi tai, prieš ką visuomenė nėra gerai nusiteikusi. Jei visuomenė nepripažįsta tokios žmonių saviraiškos formos – čia jos bėda, nes kūryba negali būti stabdoma ar draudžiama. Kuo labiau drausi, tuo smarkiau ji vešės.
– Tegu vadina, kaip kas nori. Tačiau tiesos nepakeisi. Ir pamažu žmonės tai suvoks. Kita vertus, gal ir nereikia, kad nustotų grafičių piešėjų gaudyti, nes tada grafiti praras tą žavesį, kuris atsiranda slapčia
piešiant ir bėgant. Tai jaudina ir suteikia be proto daug adrenalino. Juk menas be nusižengimų primena seksą be orgazmo.
– Hm, ar tikrai piešiniai žaloja pastatus? Juk mes jų negriauname, nepadegame ir pan. Tai tik
piešiniai. Ar gali spalvos kažką žaloti? Grafičiai – tai dabartinės visuomenės atspindys, tad pastatų savininkai turi tai suvokti. Jei ant baltos biuro sienos yra grafitis – tai ne pasaulio pabaiga, o tiesiog modernios visuomenės atspindys. Ar ne? O policija, matyt, neturi ką veikti, jei mus gaudo.
– Aš nesislepiu. Pagaukit mane, jei galit.
– Na, gal nereikia man tų žvaigdžių (pertraukia klausimą). Ir ką tada – į „Žmonių“ viršelį? Baikit
juokus.
– Pseudonimai ant sienų yra vadinami tagais ir jie atsirado drauge su hiphopo kultūra. Tagai niekada nebūna legalūs, purškiami naktimis, skubotai, padaromi vienu kartu. O kodėl Solomon – kiekvienas gali pateikti savo variantus, nenoriu visko išduoti.
– Na, iki šiol ginčijamasi, ar tagus galima priskirti grafičiams, nes daugelis sako, kad tagai neturi
jokios meninės vertės ir jų vienintelis tikslas būna pranešti žinutę, kad aš čia buvau ir pasižymėjau. Aš su niekuo nesiginčiju, ir tai vadinu grafičiais. O kas nori, tegu vadina tagais. Kas nori – tegu vadina mane vandalu. Mes esame laisvi pasirinkti ir daryti, ką norime.
– (tyla)...Atvirai pasakius, man visiškai vienodai.
P.S. Solomono kalba, paties prašymu, nebuvo redaguojama.
Algis Greitai, Algis Ramanauskas Greitai, graffiti, grafičiai, interviu su Solomon, Solomon
|
|
|
|
|
|
|
|
|