„SoundCloud“ dirbantis lietuvis: „Tikslas – pralenkti „YouTube“ (interviu)

Karolis Vyšniauskas
Nuotr. asmeninio archyvo

Pamenate duetą „Exem“? Praėjusiame dešimtmetyje jie parodė Lietuvai, kaip skamba techno, geriausiuose koncertuose šokdindavo tūkstančius ir buvo tarp kertinių grupių šalies elektroninės muzikos aušroje. Vienas iš „Exem“ narių Matas Petrikas dar 1999 m. išvyko į Vokietiją, beveik dingo iš Lietuvos scenos, bet nenustojo dirbti vardan muzikos. Jis yra vienas iš pasaulyje pirmaujančios garsų dalijimosi platformos „SoundCloud“ kūrėjų.

Naujausiais duomenimis, „SoundCloud“ vartotojų skaičius siekia 15 milijonų. Įprasta matyti, kaip šioje sistemoje savo dainomis dalinasi muzikantai, tačiau patys „SoundCloud“ autoriai pabrėžia, kad jų sukurta sistema skirta ne tik muzikantams, bet ir kasdienį gyvenimą fiksuojantiems tinklaraštininkams, reportažus garsais paįvairinantiems žurnalistams, podcastų autoriams, savo kūrybą įskaitantiems poetams ir t.t. Trumpai tariant - visiems, kurie tik geba įrašyti garsą ir nori juo pasidalinti.
 
Kaip „YouTube“ yra erdvė talpinti ir dalintis savo sukurtais vaizdo klipais, o „Flickr“ - nuotraukomis, taip „SoundCloud“ tapo internetine garsų oaze. Iki šiai sistemai atsirandant, tokią paslaugą suteikiančios platformos paprasčiausiai nebuvo – garso failai būdavo talpinami atskiruose serveriuose, o tai reikalavo daug laiko, specifinių žinių ir pinigų. Tuo tarpu „SoundCloud“ pradinį paslaugų paketą (galima įkelti iki dviejų valandų garsinės informacijos) suteikia nemokamai.
 
Ši platforma oficialiai startavo 2008 m. rudenį. Tada be Mato prie jos dirbo dar penki žmonės. Šiuo metu „SoundCloud“ turi biurus Berlyne, San Franciske ir Londone, kuriuose iš viso dirba per 100 žmonių. Matas dirba centriniame padalinyje Berlyne, yra „SoundCloud“ produktų vadybininkas.
 
Trumpam grįžęs į Vilnių apsilankyti interneto konferencijoje „Login“ jis „Laikui“ papasakojo apie „SoundCloud“ užkulisius ir ambicijas susijusias su „The Next SoundCloud“ - prieš pora savaičių bandomuoju režimu pradėjusia veikti visapusiškai atnaujinta platformos versija.

 
1999-ieji buvo praėjusiame šimtmetyje (!), tad primink mums istoriją: kaip išvykai į Berlyną, kaip prisijungei prie „SoundCloud“?
 
Į Berlyną jau buvo išvykusi mano šeima, aš prisijungiau prie jų. Išvykęs pradėjau užsiimti interneto puslapių vystymu, ilgą laiką dirbau su įvairiais korporatyviniais ir valstybiniais projektais.
 
2008 m. sutikau draugus, kurie papasakojo apie „SoundCloud“ idėją. Ji mane sužavėjo, nutariau prisijungti. Tai buvo visiškas eksperimentas, labai rizikingas, bet kartu ir labai įdomus. Sutikau prisidėti, nes jaučiau, kad tai galimybė sudalyvauti tikrai rimtame nuotykyje.
 
Iš pradžių dirbome šešiese, po vieną skirtingos srities specialistą. Aš buvau programuotojas. Programuoti nustojau prieš metus, dabar užsiimu product managementu: rūpinuosi „SoundCloud“ integracija į kitus internetinius puslapius, taip pat dirbu prie mūsų puslapio mobiliesiems įrenginiams.
 
Šiuo metu aš ir visa komanda daugiausia dirbame prie „The Next SoundCloud“, ją paleidome tik prieš dvi savaites. Tikimės, kad iki metų galo ši versija pakeis dabartinę „SoundCloud“ versiją.
 
Kas naujo šioje versijoje?
 
Mes norime plėstis. Iki šiol buvome labiau kūrėjų, o ne klausytojų platforma. Kūrėjai ir toliau išliks mums svarbiausi - žmonės, kurie gamina garsus, kuria muziką, įrašinėja interviu ar rengia poezijos skaitymus yra mūsų esminė publika. Tai yra žmonės, kurie verčia „SoundCloud“ judėti į priekį.
 
Bet mes puikiai suprantame, kad yra daug žmonių, kurie garsų nekuria, bet juos klauso. Mes juos vadiname kuratoriais – tai tie žmonės, kurie jaučia stiprius jausmus garsui, kurie renka muziką, ją kolekcionuoja ir nori ja dalintis. Su „The Next SoundCloud“ mes norime suteikti jiems daugiau galimybių. Pavyzdžiui sukūrėme naują funkciją, leidžiančią vartotojui sudėlioti mėgstamus garsus į vieną playlistą ir juo dalintis. Anksčiau, tai galėjo padaryti tik pats kūrėjas.
 
Dabar kiekvienas galės laisvai sukurti playlistą „Geriausi garsai iš Vilniaus“, „Keisčiausios Klaipėdos dubstepo grupės“ ir t.t. Anksčiau to padaryti nebuvo galimybės.
 
SoundCloud“ plačiausiai naudojamas muzikantų, bet yra skirtas ne tik jiems. Vis dėlto, kiek tarp visų 15 mln. vartotojų yra tų, kurie dalinasi gamtos garsais, paskaitomis, podcastais ir kitais ne muzikiniais garso įrašais?
 
Taip, iki šiol muzika yra dominuojantis turinio faktorius, bet mes matome labai stiprų kitų sričių augimą. Tai ypač matosi kalbant apie podcastus: pamažu populiariausi jų kūrėjai persikelia į „SoundCloud“.
 
Štai vakar mačiau – London School of Economics, vienas iš prestižinių universitetų Anglijoje, įkėlė savo podcastų seriją į „SoundCloud“. Iš viso 1300 audio failų.
 
Ar tada 2008-aisiais, pačioje „SoundCloud“ pradžioje, tikėjotės, kad turėsite tiek lankytojų, ofisus skirtinguose žemynuose ir būsite vienas esminių „Web 2.0.“ vardų?
 
Meluočiau, jei sakyčiau, kad nesitikėjome sėkmės – tada nebūtų motyvacijos dirbti. Bet manau, kad mes dar toli gražu nepasiekėme savo potencialo.
 
O koks jūsų tikslas?
 
Mes manome, kad garsas gali būti didesnis negu video. Kad galime susilyginti ir pralenkti „YouTube“.
 
YouTube“ jau po metų perpirko „Google“, „Skype“ galiausiai atsidūrė „Microsoft“ rankose, neseniai „Facebook“ įsigijo „Instagram“. Tendencija, kad didžiosios kompanijos galiausiai įsigyja išpopuliarėjusias mažesnes, IT versle yra labai ryški. Ar „SoundCloud“ nelaukia toks pat likimas?
 
Mes nesiekiame, jog mus kas nors nusipirktų. Manome, kad daug ką galime padaryti savarankiškai, nes turime labai gerus partnerius ir investuotojus, kurie tiki mumis.
 
Vienas iš didelių skirtumų lyginant „SoundCloud“ ir „YouTube“ yra tai, kad „YouTube“ neturėjo jokių pajamų, iki kol jie nebuvo nupirkti. Jie turėjo tik labai dideles išlaidas, nes video talpinimas ir pristatymas yra labai brangus.
 
Tuo tarpu mes turime savo pajamų modelį – vartotojams, kurie nori įkelti daugiau garso failų, gauti daugiau funkcijų, daugiau statistikos, teikiame specialius premium accountus, kurie yra mokami. Tai yra didelis privalumas mums, kaip kompanijai.
 
Kaip vertini Lietuvos muzikantų santykį su „SoundCloud“ - ar jie šią sistemą pakankamai išnaudoja?
 
Taip, Lietuvos muzikantai ją greitai atrado, aš pats esu tuo maloniai nustebęs.
 
Kai pradėjau dirbti „SoundCloud“, puslapis buvo private beta versijos ir juo naudotis galėjai tik gavęs pakvietimą. Vienas pirmų dalykų, ką tada padariau - išsiunčiau gal 100 el. laiškų Lietuvos muzikantams, kurių kontaktus tik turėjau. Reakcija buvo teigiama. Pavyzdžiui Andrius Mamontovas prisijungė dar 2008 m. vasarą, kai puslapis dar nebuvo oficialiai startavęs.
 
Matau, kad ir daug beveik nežinomų Lietuvos atlikėjų per šią sistemą sėkmingai randa klausytojų, bendradarbiauja su kitas vartotojais, nepriklausomai ar jie iš Lietuvos, ar iš kitų šalių. Lietuvių vartotojai mane iš tikrųjų džiugina.



Mato Petriko muzika „SoundCloud“ - http://soundcloud.com/matas

Berlynas, Exem, Matas Petrikas, SoundCloud, Youtube

Rašyti komentarą
Vardas* El. paštas
Komentaras*
    *privalomi laukai