Search Results for: "mokytojų diena"

Mokytojų diena: šiuolaikiški mokytojai ir „šviežios“ galvos (Interviu)

Mokytojų diena: šiuolaikiški mokytojai ir „šviežios“ galvos (Interviu)

Laikas.lt pašnekovai – jauni mokytojai, kurie save pašventė išties nelengvai profesijai. Milda Stasaitytė šiuo metu dirba anglų kalbos mokytoja Šiaulių Didždvario gimnazijoje. Mokytojų dienos proga Mildą pasirinkome ne veltui – ji ne tik mokytoja, bet ir svingo ansamblio „Rhythm Junkies“ vokalistė ir džiazo šokėja. Pasikalbėjome apie mokytojo darbą, vaikų motyvavimą, kanonus ir tolimesnį „Rhythm Junkies“ gyvenimą. Jau praėjo laikas, kai mokytojai vaikams liniuotėmis karšdavo kailį ar statydavo į kampą. Agresiją ir fizines bausmes pakeitė šiuolaikiški ir perspektyvūs mokytojai, kurie autoritetą įgauna entuziazmu, motyvacija ir nuoširdžiu noru išmokyti vaiką.

Prie šios savotiškos edukacinės revoliucijos prisideda ir jauni mokytojai, kurie žavi „šviežiomis“ galvomis ir idėjomis.

Šį kartą mano pašnekovė – Milda Stasaitytė, šiuo metu dirbanti anglų kalbos mokytoja Šiaulių Didždvario gimnazijoje. Mildą pasirinkau ne veltui – ji ne tik mokytoja, bet ir svingo ansamblio „Rhythm Junkies“ vokalistė ir džiazo šokėja. Pasikalbėjome apie mokytojo darbą, vaikų motyvavimą, kanonus ir tolimesnį „Rhythm Junkies“ gyvenimą.
Kodėl pasirinkai mokytojos darbą?

Mokytojos darbo nesirinkau – jis pasirinko mane. Baigiau mokyklą (tą pačią, kurioje dirbu) tarptautinio bakalaureato programą. Nepaisant to, kad ta programa labiau orientuota į studijas užsienyje, dėl tam tikrų priežasčių nusprendžiau pasilikti Lietuvoj ir Vilniaus Universitete baigiau anglų filologijos studijas. Studijuodama nebuvau patenkinta savo pasirinkimu, teko padirbėt vertėja ir tas darbas visiškai netraukė, veikiau atvirkščiai. Apie mokytojos darbą pagalvodavau gal tik „puse minties“ ir apskritai atrodė, kad studijų pabaiga reikš ir šitos srities „karjeros“ pabaigą , bet, va, tau ir niekada nesakyk niekada. Mano mokykla labai bendruomeniška, ja visada didžiavausi ir tik geru žodžiu minėjau, tad nenuostabu, kad su mokytojais ir pavaduotojais sutariau neblogai ir santykius daugiau ar mažiau palaikiau ir po baigimo. Būtent viena pavaduotojų, tarptautinio bakalaureato koordinatorė, ir „partempė” mane atgal į mokyklą. Sužinojusi, kad grįžau į Šiaulius – gimtąjį miestą, susisiekė su manim, kaip tik trūko anglų kalbos mokytojų, o ypač tai pačiai tarptautinei bakalaureato programai, taigi pasikalbėjom, padiskutavom ir neilgai trukus, buvau įkalbėta.
Kiek laiko jau dirbi – ar patinka? Kaip sekasi?

Dirbu neilgai – pirmieji mano metai. Jausmas keistas – nepaneigsi. Nors man sudėtingiau priprasti prie valstybinio darbo ypatumų (visos biurokratijos ir taisyklių) nei prie paties darbo. Keista, bet jau po savaitės jaučiausi pakankamai rami, nejaučiau baimės ar kompleksų, viskas kažkokiu būdu ir kažkodėl atrodė labai natūralu ir net įprasta. Kol kas visiems į šitą klausimą atsakau kad neskubu džiaugtis – išvadas daryti dar anksti, bet iš to, kiek jau patyriau – patinka, įdomu. Be to, keisčiau įsimaišyti į kolegų, kurie dar ne taip seniai buvo mano pačios mokytojai, būrį. Kaip kreiptis, kaip bendrauti… Manau, kad man sekasi neblogai ar bent šimtąkart geriau nei kada nors galėjau tikėtis.
Ar dirbdama skaitai knygas, liaujiesi knyginiais kanonais „koks turi būti mokytojas“ ir panašiai, ar turi savo sistemą? Jeigu taip – papasakok apie ją? Kokia mokytoja esi?

Konkrečiai knygų, aptarinėjančių mokytojo apibrėžimą skaityti (dar) neteko. Nelabai tikiu šitais apibrėžimais. Tikiu patirtimi ir asmeninių savybių pritaikymu. Kažkokios taisyklės, žinoma, yra ir turi būti, bet dažnai kai kurių iš jų sulaužymas duoda daugiau naudos nei besaikis paisymas. Be to, taisyklės gimsta iš gyvenimo, iš tam tikrų, konkrečių situacijų. Nemanau, kad pedagogikoje galioja universalios taisyklės.

Savo sistemos dar ieškau. Žinoma, kad seku ir paisau kurso programas, man svarbu jas išpildyti, tačiau tuo pat metu stengiuosi panaudoti vertingą savo, kaip šviežios mokinės ir studentės patirtį, o tai yra, stengiuosi galvoti apie mokinį, įlipti į jo kailį: kiek jam tai naudinga? Ką jam tai duoda? Kaip tą patį dalyką išdėstyti kuo gyviau, įdomiau? Stengiuosi paliesti mokiniams aktualias temas ir problemas ir dalyką dėstyti per jas. Daug diskutuojam, plepam ir iš to stengiamės išpešt kuo daugiau naudos. Kitaip tariant, man labai svarbu mokinio motyvacija. Be jos šis darbas gali būti labai bjaurus.

Ir savęs kaip mokytojos apibūdinti dar negaliu. Stengiuosi būt žmogiška, natūrali. Nenoriu jaustis aukščiau už savo mokinius, tačiau puikiai žinau, kaip lengva užsileisti juos ant galvos. Kol kas autoritetą jaučiuosi turinti, bet nepasididžiuoju ir pasišaipyt pati iš savęs, su mokiniais pasijuokt, pasidalint įspūdžiais. Kol kas to užtenka.
Kaip mokytojas turėtų bendrauti su vaikais?

Prieš rugsėjo pradžią daug svarsčiau, koks turi būti mokytojo ir mokinio bendravimas. Rėmiausi savo, kaip mokinės ir studentės patirtim: ką darė tie mokytojai, kuriuos mėgau? Ką jie darė kitaip negu tie, kurių nemėgau? Kokių mokytojų pamokose/paskaitose man buvo lengviau stengtis, kurios mane labiau sudomindavo ir panašiai? Kol kas šis principas pasitvirtino. Kita vertus, čia labai svarbu asmeninės savybės. Jei iš prigimties esi kuklus tylus padarėlis, nepakeliantis dėmesio, streso ir panašiai, neatsistosi priešais klasę ir staiga netapsi autoritetu trisdešimčiai paauglių. Manau, kad labai svarbu išlaikyt natūralumą, kad mokiniai jaustų, jog prieš juos stovi žmogus – ne robotas ir ne mašina. Iš savo asmeninės patirties žinau, kad jaunam žmogui svarbu ir tai, kad prie mokytojo galėtų jaustis pakankamai laisvai, nesukaustytai. Tačiau svarbu ir išlaikyti tą plonytę ribą tarp tavęs, kaip tiesiog jauno žmogaus, besistengiančio su mokiniais susidraugauti, ir to žmogaus, kuris visgi toje klasėje daro pagrindinius sprendimus. Čia gal ir yra svarbiausia formulė: būti draugu, turinčiu teisę kilstelėti balso toną, kai to reikia, ir be visa to, tuo balso kilstelėjimu kažką pakeisti. Ko gero, tai visgi vadinama autoritetu, kuris slypi genuose ir, žinoma, patirty.
Tavo nuomone, kiek nuo mokytojo priklauso paauglio vystymasis?

Mokytojas – labai svarbu paauglio vystimuisi, tačiau nereikia pamiršti, kad be tavęs yra dar keliolika mokytojų vien jau mokykloje, yra tėvai ir jų auklėjimas, jau sukaupta patirtis, televizija, internetas… Tuo noriu pasakyti, kad, mano manymu, nereikia įsijausti ir sureikšminti savęs kaip auklėtojo. Į mano klasę mokiniai ateina su jau suformuota ir gan stipria nuomone. Gali su jais diskutuoti, prašyti pagrįsti tą nuomonę, tuo būdu leisdamas jiems permąstyti, pasidalinti su draugais ir išgirsti draugų nuomonę, galbūt kažkiek ją pašlifuoti, pakeisti… Tačiau dideliems perauklėjimams nesijaučiu pajėgi. Pavyzdžiui, diskutuodamas apie Oskarą Vaildą, mokinys man pareiškia, kad jis jam bjaurus, nes buvo homoseksualistas, o homoseksualizmas, jo manymu, – liga. Ir viskas, ką galiu padaryti, tai klausti, prašyti pagrįsti tokią nuomonę, ir pritrūkus argumentų, parodyti, kad ji – pernelyg kategoriška. Tačiau tokie nusistatymai ateina iš šeimos, aplinkos, todėl nemanau, kad esu pajėgi juos kardinaliai keisti.
Ar nuo mokytojo priklauso vaiko susidomėjimas konkrečiu dalyku ir geresni pažymiai, ar čia tik – vaiko reikalas ir pastangos?

O ar nuo mokytojo priklauso mokinio susidomėjimas konkrečiu dalyku, manau, yra net nediskutuotinas klausimas. Žinoma, kad taip! Tai, be abejo, nėra vien tik mokytojo atsakomybė, pavyzdžiui, kad ir kokius nuostabius matematikos mokytojus kada nors turėjau, man šis dalykas kaip buvo didžiausia pasaulio nuobodybė ir gyvenimo trauma, taip ir liko Tačiau mokytojo darbas ir yra tą dalyką peteikti taip, kad jis mokiniui būtų kuo priimtinesnis, įdomesnis. Juk per dieną jie į galvą prisigrūda tiek naudingos ir ne itin informacijos, jog negali tikėtis, kad jie išliks dėmesingi ir atidūs. Taikaisi prie situacijos: kartais jie ateina pikti, pavargę, suirzę, o kartais linksmi ir pasikrovę geros energijos. Pagal tai kiek tik įmanoma derini pamokos ar informacijos pateikimo tipą, būdą. Neteigiu, kad man tai visada pavyksta, čia veikiau tikslas – man dar oi, kiek patirties įgauti. Be to, ne visada gali taikytis prie jų, nereikia persistengti, nes labai lengva juos išlepinti, tačiau šitaip aš suvokiu sistemą ir mokytojo darbo esmę.
Kaip sekasi suderinti darbą su „Rythm Junkies“ veikla? Ar mokiniai jau žino apie tavo „popamokinę veiklą“?

Kol kas mokiniams apie „popamokinę veiklą“ nepasakoju, dar labai nedaug laiko praėjo, nenoriu, kad jie mane vertintų pagal kažkokius pašalinius kriterijus. Bet tikrai nesiruošiu slėpti. Kažkada prisiruošiu ir kažką suorganizuosiu, o kol kas tegu teka viskas sava vaga

Repeticijas ir koncertus suderinti nėra lengva, bet ne dėl mokytojos darbo, o dėl atstumo. Mano grupė Vilniuje, o aš kuriam laikui įstrigau Šiauliuose. Bet nieko nėra neįmanomo. Apsiprasim, susistyguosim ir repetuosim ir koncertuosim! Be to, ir be „Rhythm Junkies“ turiu papildomos muzikinės veiklos čia, Šiauliuose. Stengiuos lipdyti tam tikrus projektėlius, va, ir šukuoseną vieną kitą padarau, vis žadu prisiruošti pasidalinti džiazo šokio patirtimi – pravesti pamokų ar panašiai, nes čia žmogiukai, atrodo, domisi. Žodžiu, sukamės, nemiegam.

Man taip pat buvo įdomu sužinoti ir kitų jaunų mokytojų nuomonę:

Loreta Jeromina (Salininkų vidurinė mokykla) taip kalba apie tai, koks turėtų būti mokytojas: „Kas rašoma knygose, dažnai kertasi su realybe, mokytojas visada turi mokėti prisitaikyti, mokėti improvizuoti, kartais netgi tenka šiek tiek koreguoti numatytus pamokos planus. Mokytojas turi būti lankstus, atsižvelgti į mokinių norus ir poreikius, tačiau tuo pačiu ir griežtas. Stengiuosi mokinius motyvuoti darbui pamokoje: kadangi etikos dalykas nevertinamas pažymiu, o tik įskaita/nesįkaita, esu įvedusi pliusų/minusų sistemą. Net jei vaikai būna nedrausmingi, visuomet kartoju, kad jie geri. Jei mokiniai aktyviai dalyvauja pamokoje ir spėja atlikti pavestas užduotis, likusią pamokos dalį žaidžiame žaidimus.“

Loreta Jeromina su mokiniais

Ksenija Suvorova (Vaiko raidos centras, Vaikų ir paauglių psichiatrijos skyrius, Lietuvos vaikų ir jaunimo centras, „Tele Bim-Bam” darželis) pasakoja apie savo ryšį su vaikais: „Esu jiems ir draugė, ir mokytoja. Galiu ne tik papasakoti, parodyti, pamokyti, bet ir kartu pasijuokti, paišdykauti. Pažinimo procesą stengiuosi paversti natūralia gyvenimo dalimi, kuri kyla iš bendravimo ir teikia teigiamas emocijas.“

Ksenija Suvorova su vaikais
Parengė Goda Raibytė
Nuotraukos: iš asmeninio archyvo
Video: „Rythm Junkies“ ir „The Carling Family Band“

Dovanų konsultantai. Idėjos Mokytojų dienai paminėti

Dovanų konsultantai. Idėjos Mokytojų dienai paminėti

Rytoj Spalio 5-oji, kai būtina prisiminti ir pasveikinti savo mylimus mokytojus. Juk jų darbo diena nebuvo tik kontroliniai, namų darbai ir nepaklusnūs vaikai. Atmintyje ilgiausiai įstrigo tie, kurie teisingai mokė ir ruošė gyvenimui. Pamokantys žodžiai, taisyklinga kalba, nuoširdūs patarimai ir palinkėjimai. Viskas, kad išlieka širdyje užvėrus mokyklos duris sugrįžta po daugelio metų, kai tam tikruose gyvenimo žingsniuose pasielgiame vienaip, o ne kitaip. Ir dažnai, net patys to nesuvokdami, elgiamės taip, kaip to išmokstame iš geriausių savo gyvenime mokytojų.
Dovanų konsultantai Tadas Ir Justina primena, kad rytoj diena, kai būtina pasveikinti savo esamus ar buvusius mokytojus, o tai padaryti galima ne tik gėlėmis.
Krepšys spalvingiausių vaisių ar uogienių. Mokytojai – praktiški žmonės, todėl kiekvieną nustebins krepšys pilnas vaisių ar kitų rudeninių gėrybių. Pateikimas, žinoma, labai svarbu. Todėl nepamirškite visko nuplauti, pateikti be vaisių etikečių, o krepšiuką perrišti dideliu atlasiniu kaspinu.
Vazos…Jų mokytojų namuose tikrai netrūksta, bet dar viena, citata graviruota, vaza tikrai papuoš mokytojo namų kampelį ar klasę.
Šokoladas. Jei žinote bent vieną slaptą mokytojo silpnybę, pateikite ją kaip privalumą. Galite padovanoti skaniausių šokoladų asorti arba šokolado foniu dviem, taip ir šeimos nariai galės pasidžiaugti mokytojų švente. (https://www.geradovana.lt/lt/sokolado_fondiu_dviem_uab_aj_sokoladas.aspx?CtgID=10)
Vyno gurmanams padovanokite vynų ir sūrių degustaciją. Mokytojai turi tikrai nedaug laiko pasimėgauti ypatingomis rudens akimirkomis, taigi ši pramoga abejingų nepaliks. https://www.geradovana.lt/lt/vynu_ir_suriu_degustacija_vyno_klubas.aspx?CtgID=10
Kibinų gamybos pamoka tiks mokytojams mėgstantiems gaminti, o ir patys pamokoje turės galimybę sudalyvauti. Baisu nebus, kadangi mokytis kibinų gamybos bus galima dviese. https://www.geradovana.lt/lt/kibinu_gamybos_pamoka_uab_traku_kibinai.aspx?CtgID=10
Dovanų krepšiai. Jei neturite laiko nuvykti aplankyti mylimiausių mokytojų, išsirinkite vieną iš gurmaniškų rinkinių, kuriuo tikrai maloniai nustebinsite.Tai bus puiki dovana, net ir tuo atveju, jei turite įsipareigojimų pasveikint mokytoją nuo visos jūsų klasės.  https://www.geradovana.lt/lt/dovanu_krepsiai.aspx
Teatras. Tikriausiai vienintelis dalykas, be kurio gyventi negali nei vienas mokytojas. O ruduo pats tinkamiausias laikotarpis, kai galima lankytis naujausiuose garsiausių režisierių spektakliuose. Padovanodami 2 bilietus į naują spektaklį – neprašausite!
Daugiau idėjų, kaip nustebinti mokytoją rasite ČIA.
https://www.geradovana.lt/

Šiandien - Tarptautinė mokytojų diena

Šiandien – Tarptautinė mokytojų diena

Antradienį minima Tarptautinė mokytojų diena. Ši diena paskelbta minėtina diena UNESCO iniciatyva. Ja siekiama atkreipti dėmesį į itin svarbų mokytojo darbą.

Būsima pradinių klasių mokytoja Audronė Krivickaitė: „Kiekviena diena mokykloje yra didžiulis džiaugsmas“

Būsima pradinių klasių mokytoja Audronė Krivickaitė: „Kiekviena diena mokykloje yra didžiulis džiaugsmas“

Kas gali būti gražiau už laimingą, savo svajonę įgyvendinusį žmogų? Audronė Krivickaitė jau šią vasarą rankose laikys Lietuvos edukologijos universiteto (LEU) diplomą, kuris patvirtins, kad ji – diplomuota pradinių klasių mokytoja.

Mokytojo dieną pažymi daugiau kaip 40 tūkst. pedagogų

Mokytojo dieną pažymi daugiau kaip 40 tūkst. pedagogų

Spalio 5-ąją pažymima Tarptautinė mokytojų diena. Šią šventę 1966-aisiais pasiūlė UNESCO Tarpvyriausybinė konferencija, pripažindama lemiamą mokytojų vaidmenį švietimui, asmenybės formavimui ir dabartinės visuomenės raidai, siekdama visose šalyse garantuoti mokytojų padėtį, atitinkančią jų svarbą, ir parodyti deramą pagarbą.

Sveikindamas visus šalies mokytojus švietimo ir mokslo ministras Gintaras Steponavičius pabrėžė, kad spalio 5-oji – priminimas visuomenei apie Mokytojo misijos svarbą žmogaus ir valstybės ateičiai.

„Jūsų darbas – ateities lūkesčių, vilčių ir prieštaringų realybės iššūkių dermė. Jūs padedate tiesti gyvenimo kelią vesdami savo mokinius pažinimo, kūrybiškumo, tiesos ir žinių takais, leidžiate suklysti ir padedate pakilti”, – sveikinime pažymi ministras.

„Linkiu Jums prasmingų darbų, energijos, kantrybės ir ištvermės. Tegul sėkmė tampa nuolatine Jūsų pagalbininke kuriant gerumo pamokas”, – daugiau kaip 40 tūkst. šalies pedagogų palinkėjo ministras.

Švietimo ir mokslo ministerijos duomenimis, šalyje yra 1310 mokyklų, valstybinėse bendrojo ugdymo mokyklose dirba apie 37,5 tūkst., privačiose – apie 500 mokytojų.

92-ose profesinėse mokyklose dirba apie 4 tūkst. pedagogų.

Goda Raibytė

Kiti Godos Raibytės straipsniai: Fotografės C. Kopp stebuklo paslaptis – „Photoshop“ sluoksniuose (Interviu, foto) Kaip turkiškas kebabas virto lietuvišku (Interviu,…

Dovanų konsultantai Tadas ir Justina

Dovanų konsultantai Tadas ir Justina

Laikas.lt pristato naujus konsultantus, kurie nuo šiol Jums patarinės, kaip išsirinkti geriausią dovaną. Tad Jūsų dėmesiui – Justina ir Tadas. Justina ir Tadas – drąsūs, aktyvūs, naujovių nebijantys žmonės, kurie kiekvieną dieną susiduria su klientų aptarnavimu ir žino kaip jis turi atrodyti. Pasiryžę naujiems iššūkiams dovanų konsultantai išbandys kiek įmanoma daugiau populiariausių, naujausių ir įvairiausių pramogų, grožio procedūrų ir gurmaniškų degustacijų. Konsultantai ne tik patars ką ir kaip dovanoti įvairiausiomis progomis, kaip naudingai praleisti laiką pajūryje ar kituose Lietuvos miestuose, bet atsakys ir į Jums svarbiausius klausimus susijusius su dovanų pasirinkimu.

Dovilė Simonavičienė: „Automobilių sportas traukia lyg magnetas“

Dovilė Simonavičienė: „Automobilių sportas traukia lyg magnetas“

Greitį ir adrenaliną mėgstanti Dovilė Simonavičienė – drago trasose lenktyniauja trečius metus. Sportininkė vienareikšmiškai sutinka su mintimi, kad maloniausia automobilių sporte – pasiruošimo procesas, lenktynių eiga ir sėkmingai pasiektas finišas, apdovanojimai ir taurės – tik pridėtinė vertė. Dovilė sutiko prisidėti prie LASF iniciatyvos, kuria siekiama supažindinti visuomenę su žymiausiomis šalies lenktynininkėmis ir skatina moteris labiau pasitikėti savimi.

VU profesorius Aidas Alaburda: „Vis daugiau jaunų žmonių domisi nervų sistema ir jos tyrimais“

VU profesorius Aidas Alaburda: „Vis daugiau jaunų žmonių domisi nervų sistema ir jos tyrimais“

„Centrinė nervų sistema laikoma sudėtingiausiu Visatos dariniu, tad jos pažinimas svarbus tiek fundamentiniu, tiek taikomuoju aspektu. Akivaizdu, kad šis pažinimo procesas tikrai užtruks, užtikrindamas neurobiofizikams ilgalaikes darbo vietas“, – šypteli Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centro profesorius, biofizikas Aidas Alaburda. Jo ir kolegų pastangomis atnaujinta biofizikos bakalauro studijų programa, daugiau dėmesio skiriant neuromokslams.

Maratonininkė M. Juodeškaitė Tanzanijos vaikus moko sportuoti ir kalbėti angliškai

Maratonininkė M. Juodeškaitė Tanzanijos vaikus moko sportuoti ir kalbėti angliškai

2016 metų olimpinį maratono normatyvą įvykdžiusi, bet likusi už laimingojo trejeto ribos Monika Juodeškaitė 2017 metus pradėjo neįprastame vaidmenyje – išvyko į Tanzaniją vaikus mokyti anglų kalbos. „Kauno maratono klubo“ narė vaikams taip pat veda sporto užsiėmimus ir nuvežė klubo dovanų. Su bėgike kalbėjomės apie gyvenimą Afrikoje, liūdną vaikų kasdienybę ir nemažėjantį norą bėgioti.