Now Reading
„Gaidos“ scenoje – geriausi Pietų Europos ansambliai

„Gaidos“ scenoje – geriausi Pietų Europos ansambliai

„Gaidos“ scenoje – geriausi Pietų Europos ansambliai

Laikas.lt
Nuotraukoje – „Plural Ensemble“

„Gaida“ tęsia Pietų Europos muzikos ir jos geriausių kolektyvų pristatymą Lietuvoje. Spalio 20 d. Piano.lt koncertų salėje Vilniaus publika išgirs daugiasluoksnį „Plural Ensemble“ iš Ispanijos, o spalio 23 d. Šiuolaikinio meno centre specialiai festivaliui parengtą „erdvinės“ muzikos programą pateiks jau keturis dešimtmečius gyvuojantis autoritetingas „L’Itinéraire“ ansamblis iš Prancūzijos. Abu kolektyvai ne tik atveža įdomius, intriguojančius kūrinius, bet yra parengę ir po vieną lietuvių autoriaus premjerą.

Įkurtas vienos ryškiausių Ispanijos muzikinio gyvenimo figūrų, Argentinoje gimusio dirigento ir kompozitoriaus Fabiáno Panisello, „Plural Ensemble“ jau trylika metų gilinasi į XX ir XXI a. kompozitorių kūrybą, siekdamas pačios aukščiausios atlikimo kokybės. Ansamblio meninis konsultantas yra garsus šių dienų kompozitorius ir daugelio naujosios muzikos dirigentų (taip pat mūsiškio Vykinto Baltako) „krikštatėvis“ Peteris Eötvösas. Ansamblį F. Panisello subūrė baigęs dirigavimo studijas pas P. Eötvösą ir, galima sakyti, su jo palaiminimu. „Plural Ensemble“ aktyviai koncertuoja tiek Ispanijoje, tiek svetur ir ypač daug dėmesio skiria ispanų muzikai.


Fabiáno Panisello


Piano.lt salėje Vilniuje išgirsime įvairią programą, kurios pagrindas – Pietų Europos kompozitorių muzika. Skambės ispano Lopezo Lopezo (g. 1956) daugelio garsių šiuolaikinės muzikos ansamblių mielai grojamas Trio Nr. 3 smuikui, violončelei ir fortepijonui, 2008 m. sukurtas Ernsto von Siemenso fondo užsakymu. Taip pat – dviejų italų kompozitorių kūriniai, Ivano Fedele’s (g. 1953) „Imagini da Escher“ (Escherio paveikslai) ir vienu iš avangardinės muzikos lyderių Europoje laikomo Salvatore’s Sciarrino (g. 1947) dar 1985 m. sukurtas „Lo spazio inverso“ (Atvirkštinė erdvė), apie kurį pats autorius pasakė taip: „Yra vienas dalykas, be kurio netenka prasmės bet koks pasitenkinimas garsu. Tai intensyvi tyla.“

Taip pat programoje išgirsime Vytauto Germanavičiaus (g. 1969) naujo šių metų kūrinio „TAN–GO“  premjerą, kuris galbūt savaip atlieps Pietų muzikos temą. O papuoš programą šių metų kviestinio „Gaidos“ festivalio kompozitoriaus, austro Georgo Friedricho Haaso (g. 1953), stilinga kompozicija „Tria ex uno“ (Trys iš vieno, 2001), parašyta naudojant Renesanso kompozitoriaus Josquino Desprez mišių muziką. 
„Plural Ensemble“ koncerto pradžia Piano.lt salėje 17 val. Mat vėliau tą patį spalio 20–osios vakarą, 19 val., Nacionalinėje filharmonijoje skambės pirmasis „Gaidos“ simfoninės muzikos koncertas su klarneto virtuozo Kari Kriikku atliekamu subtiliu Kaijos Saariaho Koncertu klarnetui „D’OM LE VRAI SENS“ bei Nacionalinio simfoninio orkestro griežiamais naujais Ramintos Šerkšnytės („Ugnys“), Andriaus Navicko („Kadencijos“) kūriniais ir įspūdinga Paryžiuje gyvenančio sparčiai garsėjančio čeko Ondrejaus Adameko „Dulkina, aprūdijusia tyla“ (Dusty Rusty Hush).


Vytautas Germanavičius (D. Matvejevo nuotr.)


Europoje viena įdomiausių yra Prancūzijos šiuolaikinės muzikos scenų. Spalio 23 d. Šiuolaikinio meno centre išvysime jos ryškų atstovą, „L’Itinéraire“ ansamblį. Šis kolektyvas nuo pat įkūrimo propaguoja prancūzų naujosios muzikos „brendu“ tapusią spektrinės muzikos kryptį. 1973 m. įkurtas tokių šiandienos garsenybių, kaip kompozitoriai Tristanas Murailis, Gérard’as Grisey, Michaëlis Levinas, Hugues Dufourt’as, Roger Tessier bei solistų virtuozų, ansamblis nuolat ieško neišvaikščiotų garsų meno kelių. Natūrali kartų kaita užtikra aukštą atlikimo lygį, o drauge skatina atsinaujinti ir ieškoti šviežių idėjų.


„L’Itinéraire“

See Also
Kaip išsirinkti tobulą piniginę? 3 patarimai

 
Koncerte Vilniuje „L’Itinéraire“ pristatys specialiai festivaliui parengtą programą, susijusią su „erdvine“ tema. Ją išskleis keturi prancūzų kompozitorių kūriniai. Tai šmaikštus Philippe’o Leroux (g. 1959) muzikinis pokštas „3 bis, rue d’insister“ (Trys bisai, 2000), parašytas siekiant sukurti šiuolaikinį kūrinį, tinkatį skambėti kaip koncerto bisas, Jeano Luco Hervé (g. 1960) „Intérieur Rouge“ (Raudonas interjeras, 1993) ir ansamblio signataro Tristano Murailio „Feuilles à travers les cloches“ (Lapai pro varpus, 1998) – savotiška impresionisto Claudeʼo Debussy muzikos parafrazė – bei „La barque mystique“  (Paslaptinga valtis, 1993), kurios pavadinimas susijęs su Odilono Redono pastelių ciklu, o muzikoje žaidžiama garso spalvomis.

Programą praturtins italo Marco Momi (g. 1978) „Iconica“ šešiems instrumentams ir gyvai elektronikai bei „Gaidoje“ debiutuojančio jaunosios kartos lietuvių kompozitoriaus Mykolo Natalevičiaus (g. 1985) „Vakaras Vilniaus geležinkelio stotyje“. Specialiai festivaliui šiais metais sukurtas kūrinys yra muzikinė Vilniaus geležinkelio stoties garsovaizdžio metafora.


Mykolas Natalevičius


Koncerto spalio 23 d. pradžia 19 val.
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Visos teisės saugomos © laikas.lt