Now Reading
Būti viešojo transporto kontrolieriumi – iššūkis

Būti viešojo transporto kontrolieriumi – iššūkis

Būti viešojo transporto kontrolieriumi - iššūkis

Keleivius be bilieto, dar vadinamus „zuikiais“, neseniai pradėję arba jau ne vieną dešimtmetį gaudantys viešojo transporto kontrolieriai teigia privalantys būti žmogaus psichologijos ekspertais.

Su jų darbo specifika teko susipažinti su dvejais atskirais kontrolierių ekipažais praleidus dalį dienos ir vakaro. Tai gal ir nedaug, tačiau darbuotojai ne ką skiriasi nuo kitų paslaugų sferoje dirbančių žmonių. Tad kodėl tarp jų ir keleivių atsiranda įtampa?

Vietoj prevencijos – baudos

Kontrolieriai nelinkę nusileisti keleivių vežimo taisykles nusižengusiems asmenims. Kartais sunku suprasti, kodėl reikalauja nuolaidą patvirtinančio pažymėjimo iš jį pamiršusio „kaip iš akies lupto“ pensininko ar „neperaugusio“ vaiko, moksleivio ir studento. Visko gyvenime pasitaiko, tai gal tokiems „užuomaršoms“ galima būtų kartą kitą ir atleisti?..

Bene labiausiai keleiviai nusistatę prieš pėsčiuosius kontrolierius, kurie lūkuriuoja galimo prasižengėlio tiesiog „kvėpuodami pastarajam į nugarą“, ir po akimirkos jam į veidą mojuoja darbo pažymėjimu. Dabar, kai keleiviai įlaipinami per priekines autobuso ar troleibuso duris, netiks pasiteisinimas, kad beveik stotelę pavažiavę nespėjo pasižymėti bilieto ar net jo nusipirkti iš vairuotojo. Ne vieną keleivį supykdo, kai iš transporto išprašomas vos vienas kitas „tylusis zuikis“, kiti keleiviai net netikrinami, o rizikingo jaunimo kontrolieriai net nelinkę trukdyti.

Pasitaiko, kad kontrolieriai būna sukalbami, tačiau dažniausiai jų polinkį bausti, o ne pamokyti „diktuoja“ darbo rinkos sąlygos. Visais laikais bilietus tikrinančių asmenų atlyginimas priklauso nuo darbo rezultatų. Anksčiau užmokesčio dydį lėmė surinktų baudų kiekis, o dabar – išrašytų protokolų skaičius. Nuo kiekvieno sučiupto „zuikio“ kontrolieriui prie minimalaus atlyginimo priskaičiuojama dar papildomai 15 litų, iš kurių dalis atitenka mokesčiams. Taigi, per mėnesį surašęs apie 100 protokolų kontrolierius į rankas gali gauti iki 1100 – 1200 litų. Pėstieji kontrolieriai gauna daugiau negu minimalus atlyginimas, nes negali „prigriebti“ iškart „pulko zuikių“.

Šiuo metu prasižengusiems pirmąkart per pastaruosius metus numatomas mažesnis vidutinės baudos dydis – 30 litų, moksleiviams – 15 litų. Tačiau meluoti, kad be bilieto buvote sučiuptas labai seniai, o iš tikrųjų kito kontrolierių ekipažo pagautas vos prieš savaitę, tikinti neverta. Visi duomenys apie „zuikius“ patenka į bendrą nusižengusių keleivių duomenų bazę, kurią kontrolieriai gali patikrinti bet kuriuo metu nustatę asmens tapatybę.

Pasitaiko konfliktų

Kas dažniausiai nukenčia, o kas linkę pulti? Klausimas dviprasmiškas, tačiau dažniausiai konfliktą sukelia „zuikiai“. O kas norėtų mokėti baudą? Geriau mėginti sprukti. Kontrolierių teigimu, pasitaiko, kad pažeidėjai, o ypač moterys, bando išprovokuoti dirbančius vyrus. Jos glaustosi, muistosi, bando „suduoti“ krūtine arba pečiais, o kartais gali apspjauti ir policijos pareigūnų akivaizdoje. Keleivių patiriamas stresas ir pyktis netrunka persiduoti ir paties kontrolieriams, o tada laukia labai sunki darbo diena. 

Į darbą priimti naujokai tikraisiais kontrolieriais tampa tik po dvi savaites trunkančių sekiojimų paskui vyresniuosius, taip pažindami bendravimo su keleiviais specifiką. Darbas dieną ir tamsiu paros metu, o ypač prasidėjus savaitgaliui, skiriasi – tuomet padaugėja įkaušusių ir įsismarkavusių jaunuolių. Patys kontrolieriai nelinkę iš jų reikalauti bilieto, nes gali nukentėti – susilaukti grasinimų peiliu ar būti sužaloti. Tuomet keleiviai nėra saugūs, jie jaučia baimę. Deja, pėsčiųjų kontrolierių darbe jau patirtimi įrodyta, kad geriau vengti piktai nusiteikusių jaunuolių – paprasčiau yra išlaipinti taisykles pažeidusį senolį ar moksleivį. Ironiška?.. Artimiausiu metu žadama padvigubinti ratuotų beveik vien „vyriškų“ ekipažų.

Darbas „ratuotame“ ekipaže gal kiek ir saugesnis už pėsčiųjų kontrolierių, tačiau autobusiukuose anksčiau buvusios vaizdo kameros šiuo metu paprasčiausiai neveikia. Gerai esą bent tiek, kad dabar jie turi racijas ir, reikalui esant, gali susisiekti. Gerai ir tai, kad vakarinėje pamainoje dirbantys kontrolieriai parvežami beveik iki namų.

Nors keleivinio transporto kontrolę vykdo Vilniaus savivaldybės įkurta įmonė, kuri taip pat yra įsteigusi Viešosios tvarkos skyrių, visgi tinkamai nesugebama pasirūpinti kontrolierių saugumu. Keleivių kontrolės reidai yra organizuojami, padedant policininkams, todėl lengviau sutramdyti „įsismarkavusius zuikius“ ir nustatyti jų tapatybę. Kontrolieriai dėvi specialias liemenes, tačiau jų darbui tai labiau kenkia nei padeda – pravažiuojantys automobiliai juos „sveikina“ garsiniais signalais, šūksniais.

Kontrolieriai prisimena, kad ankstesnis jų vadovas netoliese Konarskio gatvės esančiose stotelėse ieškoti „zuikių“ net buvo uždraudęs.

Krizė negailestinga

Daugiausia „zuikių“ buvę tuomet, kai mėnesinio bilieto kaina kelis kartus buvo didesnė už baudą. Dabar, kai baudos kaina prilygsta sumai, už kurią gali važinėti visą mėnesį, „zuikiai“ jaučiasi skaudžiai baudžiami. Labiausiai naujoji tvarka žeidžia bedarbius, kurių krizės laikotarpiu ganėtinai padaugėjo. 

Situaciją suprasdami kontrolieriai tokiems dėl darbo dievagojantiems „zuikiams“ siūlo įsidarbinti pas juos, tačiau nė vienas nelinkęs pasijusti jų kailyje. Kadaise viename iš kontrolierių autobusiukų užrašas tokiems „nedėkingiems zuikiams“ skelbė:“ Čia ne Darbo birža, ne Tabako fabrikas…“

See Also
Kaip išsirinkti tobulą piniginę? 3 patarimai

Prie kontrolierių ir keleivių trinties prisidėjo ir Vilniaus savivaldybė, sumaniusi įvesti papildomo bagažo mokestį. Iš stoties į oro uostą keleivius vežantys „Lietuvos geležinkeliai“ leidžia vežtis 25 kg svorio bagažą. Toks mokestis netaikomas privačiuose autobusuose ar maršrutiniuose taksi.

Už „zuikius“?

Dažnas keleivis, nors pats ir turi vienkartinį bilietą, bando pateisinti „zuikius“. Kodėl? Tam yra kelios priežastys. Pirma, keleivių kontrolę vykdo tos pačios Vilniaus miesto savivaldybės įsteigta įmonė „Susisiekimo paslaugos“. Nuo jos ir pradėkime. Dėl visko kaltinama valdžia, kur ji besėdėtų – Prezidentūroje, Seime, Vyriausybėje ar savivaldybėje. 

Keleiviai nepatenkinti, nes paslaugų kokybė neatitinka kainos. Kasdien tenka patirti nepatogumų dėl autobusų ir troleibusų vėlavimo, neatvykimo. Beje, dažname jų ir šalta…

Kiek keleivių skundžiasi dėl panašių problemų ar siūlo savo patarimus, kaip gerinti visuomeninio transporto paslaugų kokybę, tiksliai pasakyti negalima. Interneto svetainėje „Susisiekimo paslaugos“ galima sužinoti tik atskirų darbuotojų elektroninio pašto adresus, tačiau skyrelio, kuriame būtų keleivių atsiliepimai ar skundai, nėra.

Keleiviai nesupranta, kodėl tvarkaraščiai, atrodytų, nuolat keičiami. Tačiau taip gal net ir geriau? Nežinia, ar dėl to kas kreipiasi į savivaldybės įmonę, tačiau jei nebūtų tokios „praktikos“, galbūt ir dešimtmetį niekas „iš aukščiau“ nesusizgribtų, kad kai kuriose stotelėse išplėšti tvarkaraščiai.

Taigi, visuomeninio transporto darbuotojams yra ką veikti…

Nerijus Drochneris

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Visos teisės saugomos © laikas.lt

Scroll To Top