Elektromobilių populiarumas sparčiai auga, o jie dažnai pristatomi kaip vienas iš pagrindinių būdų mažinti transporto sektoriaus poveikį aplinkai. Vis dėlto, klausimas, ar elektromobiliai išties yra ekologiškas pasirinkimas, yra sudėtingesnis nei atrodo iš pirmo žvilgsnio. Ekspertai atkreipia dėmesį į įvairius aspektus – nuo gamybos iki eksploatavimo ir utilizavimo – norėdami pateikti išsamesnį atsakymą, remdamiesi naujausiais moksliniais tyrimais ir duomenimis.
Baterijų gamybos poveikis aplinkai: naujausi tyrimai
Vienas iš dažniausiai keliamų klausimų yra susijęs su elektromobilių baterijų gamyba. Ekspertai pabrėžia, kad baterijų gamybos procesas reikalauja didelio energijos kiekio ir tam tikrų retųjų žemės elementų, tokių kaip litis ir kobaltas, išgavimo. Šis procesas gali sukelti aplinkos taršą, vandens išteklių naudojimą ir socialines problemas kasybos regionuose. Pavyzdžiui, tyrimai rodo, kad vienos elektromobilio baterijos pagaminimas gali generuoti nuo 150 iki 200 kg CO₂ ekvivalento emisijų.
Tačiau ekspertai taip pat pažymi, kad technologijos nuolat tobulėja, ieškoma alternatyvių baterijų sudėčių, tokių kaip natrio jonų ar kietojo kūno baterijos, ir efektyvesnių gamybos metodų, siekiant sumažinti šį poveikį. Moksliniai tyrimai aktyviai ieško būdų, kaip sumažinti retųjų žemės elementų poreikį ir pereiti prie tvaresnių medžiagų. Be to, baterijų gamybos efektyvumas nuolat auga, mažindamas energijos sąnaudas vienai pagamintai kWh.
Elektros energijos šaltinis
Elektromobilio ekologiškumas tiesiogiai priklauso nuo to, iš kokių šaltinių yra gaunama elektros energija, naudojama jam įkrauti. Jei elektra gaminama deginant iškastinį kurą, toks elektromobilio naudojimas vis tiek prisideda prie oro taršos ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų, nors ir perkeltų į kitą vietą. Pavyzdžiui, tyrimai rodo, kad šalyse, kuriose didelę dalį elektros energijos generuoja anglis, elektromobilio anglies pėdsakas gali būti panašus ar net didesnis nei efektyvaus hibridinio automobilio.
Tačiau ekspertai sutinka, kad jei elektra gaunama iš atsinaujinančių energijos šaltinių, tokių kaip saulės, vėjo ar hidroenergija, elektromobilio eksploatavimas tampa žymiai švaresnis nei tradicinio automobilio su vidaus degimo varikliu.
Europos aplinkos agentūros duomenys rodo, kad šalyse su aukštu atsinaujinančios energijos lygiu, elektromobiliai per savo gyvavimo ciklą generuoja ženkliai mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų nei benzininiai ar dyzeliniai automobiliai.

Gyvavimo ciklo analizė
Norint išsamiai įvertinti elektromobilio ekologiškumą, būtina atlikti viso jo gyvavimo ciklo analizę – nuo žaliavų išgavimo, gamybos, eksploatavimo iki utilizavimo. Ekspertai teigia, kad nors elektromobilio gamyba gali būti labiau енергоёмкая nei tradicinio automobilio, per visą eksploatavimo laikotarpį, ypač jei naudojama „švari” elektra, elektromobilis dažnai palieka mažesnį anglies pėdsaką.
Naujausi tyrimai rodo, kad elektromobilio „lūžio taškas”, kuomet jo sukauptos emisijos tampa mažesnės nei benzininio automobilio, priklauso nuo elektros energijos gamybos būdo ir gali svyruoti nuo 15 000 iki 80 000 kilometrų.
Be to, tobulėjant baterijų perdirbimo technologijoms, mažėja ir utilizavimo keliami iššūkiai. Mokslininkai ir įmonės aktyviai kuria efektyvius būdus, kaip atgauti vertingas medžiagas iš senų baterijų, tokiu būdu mažinant poreikį naujoms žaliavoms ir mažinant atliekų kiekį. Prognozuojama, kad iki 2030 metų perdirbimas galės padengti didelę dalį naujų baterijų gamybos poreikių.
Remiantis naujausiais moksliniais tyrimais ir duomenimis, galima teigti, kad elektromobiliai turi didelį potencialą tapti ekologiškesniu transporto pasirinkimu. Nors baterijų gamyba ir elektros energijos šaltinis kelia tam tikrų iššūkių, nuolatinis technologijų tobulėjimas, atsinaujinančios energetikos plėtra ir efektyvesnis baterijų perdirbimas leidžia prognozuoti, kad elektromobiliai ateityje taps dar „žalesni”. Valstybių politika, skatinanti atsinaujinančių energijos šaltinių naudojimą ir baterijų perdirbimą, taip pat yra labai svarbi siekiant maksimalaus elektromobilių ekologinio pranašumo.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.