„Tinklaraščio jėga – tai žmogus. Jo istorija, mintys, įspūdžiai. Žmonėms įdomūs žmonės“, – yra pasakęs Yvanas Rodicius, garsiojo gatvės mados tinklaraščio „Face hunter“ autorius.
Maisto tinklaraščiai, kaip ir mados, stiliaus, interjero yra populiarūs visame pasaulyje būtent dėl žmogiškumo faktoriaus, ištrinančio ribą tarp rašytojo ir skaitytojo. Užsienio maisto industrijoje nenusileisdami profesionaliąjai virtuvei, kokybe jie konkuruoja su geriausiais pasaulio restoranais. Maisto tinklaraštininkai, kuriantys unikalų turinį diktuoja kasdienio valgiaraščio tendencijas, naują požiūrį į maisto fotografijos estetiką ir valgymo kultūrą.
Susidomėjimas auga ir pasaulyje, ir Lietuvoje
Užsienio žiniasklaidos susidomėjimas maisto tinklaraščiais nuolat didėja. 2009 metais britų dienraštis „Times“ atrinko ir sureitingavo 50 populiariausių ir lankomiausių pasaulio maisto tinklaraščių anglų kalba. Ispanų tinklalapis „Cocina“ šiais metais rinko geriausią ispanišką maisto tinklaraštį, rengdami apdovanojimus „Gastroblogs 2001“. Statistikos tarnybos Loger.lt duomenimis, tarp populiariausių tinklaraščių Lietuvoje – ne vienas kulinarijos mėgėjų dienoraštis („Skaniai“, „Tastyart“, „Pragaro virtuvė“ ir k.t.). Susidomėjimas maisto tinklaraščiais mūsų šalyje išaugo per pastaruosius dvejus metus: jų autoriai sparčiai populiarėja socialiniuose tinkluose, sulaukdami ne tik gerbėjų, bet ir žiniasklaidos bei maisto industrijos atstovų dėmesio – kvietimų į degustacijas, renginius, reklamos ar barterinių mainų pasiūlymų.
Ne profesija, bet daugiau nei pomėgis
Skaitytojų intensijos skirtingos
Dalis skaitytojų prioritetą teikia trumpoms, originalioms mintims, kiti žavisi virtuoziškai sukurtomis fotografijomis, tretiems vizualinė pusė visiškai nesvarbi – tereikia nesudėtingų, daug investicijų nereikalaujančių receptų. „Skaitytojai skatina tobulėti, eiti pirmyn. Ir nėra didesnio komplimento, kai vieną dieną sulauki komentaro ar laiško, sakančio „ačiū, tavo dėka pamėgau virtuvę“, – pripažįsta Asta.
Tinklaraščių autorės neretai gauna laiškų su klausimais, padėkomis, rekomendacijomis. „Viena puiki mergina, gyvenanti Didžiojoje Britanijoje, nepasivargino ir atsiuntė vieną nuostabiausių knygų mano kulinarinėje kolekcijoje“, – prisimena tinklalapio „Žaidimų aikštelė“ autorė Eglė.
Individualumo ieško ne visi
Tinklaraščio „Savaitgalio rendez vous“ kūrėja Jurga antrina: „Dažnai geras turinys neatinka estetinio vaizdo. Arba trūksta pačio turinio. Mažai tematinių tinklaraščių“.
Kalbintos tinklaraštininkės vienareikšmiškai mano, jog individualiai kuriamas dienoraščio dizainas, pačių darytos fotografijos, patraukliai užfiksuotas gaminimo procesas yra turinio vizitinė kortelė. Tiesa, pilnaverčiam įrašui sukurti prireikia gero pusdienio, o kartais nuotraukų retušavimą tenka atidėti ir rytdienai. „Noriu, kad žmogus, atsivertęs tinklaraštį, bent minutei kitai dingtų iš savo realybės ir pabūtų mano pasaulyje. Tokį, kokį jį matau aš“, – teigia Eglė. Jai antrina tinklaraščio „Saulėta virtuvė“ autorė Asta: „Reikia sudominti, sužavėti, įtikinti, kad verta rištis prijuostę ir laiką skirti virtuvei. Nuotrauka turi būti kokybiška ir patraukli, receptas – suprantamas, reikia rašyti ne „iš reikalo“, o „iš jausmo“.
Komercija blogosferon žengia atsargiai
„Jei tai nesikerta su mano nuostatomis, nematau nieko blogo apsilankyti degustacijose ar pristatymuose. Fotografija yra mano pomėgis, todėl tokių renginių fotografavimas yra malonumas“, – teigia „Savaitgalio rendez vous“ kūrėja Jurga.
„Saulėtos virtuvės“ kūrėja Asta, neseniai dalyvavusi vieno gamintojo jogurto keturiolikos dienų eksperimente, prisimena, kad gavusi pasiūlymą svarstė, ar tikrai nori tai daryti: „Kadangi jogurtą aš labai mėgstu, o siūlyto ženklo gaminį – taip pat, sutikau bendradarbiauti. Nenoriu užsiimti akivaizdžia reklama ir konkretaus produkto prievartiniu brukimu savo skaitytojams. Gaminsiu su šiuo produktu ir receptus publikuosiu, tačiau tikrai neskatinsiu pirkti. Reikia atrasti ribą, kada komercija ir reklama tampa nebeskani“, – pastebi mergina.
Finansinė nauda – teorinė
Jai antrina Eglė: „Tinklaraščio dėka mano gyvenime atsirado dabartinis darbas, galimybė fotografuoti maisto knygas, rašyti įvairiems interneto portalams ir susipažinti su begale įdomių žmonių. Jie – tikrasis turtas, kokio nenupirksi už jokius pinigus“.