Kelių eismo saugumas – aktuali tema tiek vairuotojams, tiek draudimo bendrovėms. Nors avarijos gali nutikti bet kokiam automobiliui, tam tikros markės ir modeliai statistiškai dažniau atsiduria eismo įvykių suvestinėse. Kodėl taip yra? Priežasčių – ne viena: nuo vairuotojų amžiaus ir vairavimo stiliaus iki paties automobilio techninių savybių. Tad kokių markių automobiliai dažniausiai patenka į avarijas?
Statistika: kurios markės pirmauja?
Draudimo bendrovių ir kelių policijos statistika atskleidžia įdomų reiškinį – tam tikros automobilių markės daug dažniau figūruoja eismo įvykių suvestinėse. Nors avarijos priklauso nuo daugelio faktorių – oro sąlygų, eismo intensyvumo ar vairuotojo dėmesingumo – vis dėlto kai kurios markės išsiskiria aukštesniu avaringumu. Kodėl taip yra? Ar kaltas pats automobilis, ar visgi tas, kas sėdi prie vairo?
Draudimo bendrovių ir kelių policijos pateikiami duomenys rodo, kad dažniausiai į avarijas patenka šie automobilių prekių ženklai:
- [-[0]-]
- Audi
- Volkswagen
- Mercedes-Benz
- Opel
Tai nereiškia, kad automobiliai techniškai yra nesaugūs – priešingai, daugelis jų pasižymi pažangiomis saugos sistemomis, puikia stabdžių reakcija ir aukštu avarijų testų įvertinimu. Tačiau avaringumas dažniausiai siejamas ne su technika, o su žmonėmis: kas vairuoja šiuos automobilius, kaip jie tai daro, ir kokioje aplinkoje jie važinėja.
Pavyzdžiui, BMW ir Audi dažnai pasirenkami jaunesnių, sportišką vairavimą mėgstančių vairuotojų, kurių rizikingas elgesys gali lemti dažnesnius eismo įvykius. Tuo tarpu „Volkswagen“ ar „Opel“ yra labai paplitusios markės, todėl natūralu, kad jų daugiau ir patenka į statistikas.
Trumpai tariant, ne markė „nulemia“ avariją – bet vairuotojo charakteris ir elgsena kelyje. Vis dėlto tendencijos išlieka, o tam tikri modeliai yra vertinami kaip didesnės rizikos tiek draudikų, tiek teisėsaugos akimis.
Greitis ir jaunystė – pavojingas derinys?
Vienas pagrindinių faktorių – vairuotojo profilis. BMW ir Audi automobiliai dažnai yra populiarūs tarp jaunesnių vairuotojų, kurie mėgsta greitį, dinamišką vairavimą ir ne visada paiso kelių eismo taisyklių. Šios markės asocijuojasi su sportiškumu, galia ir prestižu, todėl neretai jas renkasi tie, kurie nori išsiskirti ar pajusti adrenalino pojūtį už vairo.
Dėl to tokie automobiliai dažniau patenka į avarijas, ypač miesto aplinkoje, kur daug sankryžų, pėsčiųjų ir staigių manevrų reikalaujančių vietų, arba greitkeliuose, kur išbandomi automobilio greičio limitai. Be to, kai kurie vairuotojai linkę modifikuoti šias transporto priemones – stiprinti variklius, žeminti važiuoklę ar keisti stabdžių sistemą, o tai gali paveikti automobilio stabilumą ir saugumą ekstremaliomis sąlygomis.

Techniniai parametrai: greiti ir galingi
Dalis markių, dažnai minimos avaringumo statistikoje, pasižymi galingais varikliais, sportiniu valdymu ir aukšta dinamika. Tai puiku patyrusiems, atsakingiems vairuotojams, kurie moka valdyti automobilį ekstremaliomis sąlygomis ir žino savo galimybių ribas. Tačiau neatsargiems ar nepatyrusiems vairuotojams toks automobilis gali tapti rimtu iššūkiu – ypač esant prastoms oro sąlygoms, slidžiai dangai, blogam matomumui ar intensyviam eismui.
Didesnė galia reikalauja geresnės reakcijos, įgūdžių ir savitvardos – o jei to trūksta, net ir nedidelė klaida gali baigtis avarija. Be to, stipresnės transporto priemonės greičiau pasiekia pavojingą greitį, todėl reikalinga ypatinga atsakomybė ir savikontrolė sėdint už tokių automobilių vairo.
Daug automobilių – daugiau avarijų?
Tokia statistika gali būti iš dalies susijusi ir su bendru automobilių skaičiumi keliuose. Pavyzdžiui, „Volkswagen“ yra viena populiariausių markių Lietuvoje ir kitose šalyse, todėl šios markės automobiliai dažnai matomi kasdieniuose eismo srautuose.
Daugiau šios markės automobilių keliuose natūraliai reiškia ir daugiau galimų incidentų, nes paprasčiausiai atsiranda daugiau galimybių, kad šie automobiliai pateks į avarijas. Tai galima pavadinti paprasta proporcija: kuo daugiau automobilių vienos markės, tuo didesnė tikimybė, kad vienas iš jų taps eismo įvykio dalyviu. Ši tendencija taip pat gali atspindėti tam tikras vairuotojų elgesio ypatybes ar tam tikrų modelių populiarumą tarp skirtingų vairuotojų grupių.
Draudikų požiūris
Draudimo bendrovės taip pat nuolat stebi avaringumo statistiką ir naudoja ją nustatydamos draudimo įmokas. Pastebima, kad kai kurios markės turi dideles draudimo įmokas, nes jos yra laikomos dideles rizikos transporto priemonėmis. Tai gali būti susiję su jų galingumu, vairavimo dinamiškumu arba tam tikromis kitomis savybėmis, kurios padidina avarijų riziką.
Didesnė rizika taip pat gali būti susijusi su automobilių vagystėmis – pavyzdžiui, jei tam tikros markės automobiliai dažniau tampa vagių taikiniais, draudimo bendrovės privalo įvertinti šį faktorių ir atitinkamai pakoreguoti draudimo įmokas.
Be to, markės, kurios dažniau patenka į avarijų statistiką, paprastai taip pat turi didesnes draudimo įmokas, kad kompensuotų galimas nuostolių išlaidas. Taigi, draudimo kainos atspindi tiek objektyvius rizikos faktorius, tiek istorinius duomenis apie šių automobilių dalyvavimą įvykiuose.

Ką gali padaryti vairuotojas?
Ne markė lemia saugumą – o elgesys kelyje. Net ir galingiausias automobilis gali būti saugus, jei vairuotojas laikosi taisyklių, neskuba ir gerbia kitus eismo dalyvius. Tačiau svarbu suvokti, kad kai kurie automobiliai provokuoja greitesnį vairavimą, o kartu – ir didesnę avarijų tikimybę.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.