Pastaruosius du dešimtmečius „Google“ paieška, „Facebook“ ir „iPhone“ buvo šiuolaikinio skaitmeninio pasaulio ramsčiai, iš esmės pakeitę, kaip mes pasiekiame informaciją, bendraujame vieni su kitais ir sąveikaujame su technologijomis. „Google“ paieškos sistema sukėlė revoliuciją informacijos paieškoje, „Meta“ valdomas „Facebook“ iš naujo apibrėžė socialinę sąveiką, o „Apple“ „iPhone“ pradėjo išmaniųjų telefonų erą. Jų dominavimas buvo toks visapusiškas, kad sunku įsivaizduoti pasaulį be jų.
Atviri pripažinimai iš technologijų gigantų
Tačiau naujausi pripažinimai iš pačių šių technologijų gigantų rodo galimą reikšmingą poslinkį horizonte. Atskirų antimonopolinių bylų prieš „Meta“ ir „Google“ metu vadovai pateikė stebėtinai atvirus vertinimus apie savo pagrindinių produktų būsimą svarbą. Mintis, kad šios kadaise pažangiausios inovacijos vieną dieną gali prarasti savo įtaką vartotojams, buvo retas pripažinimas iš Silicio slėnio širdies – regiono, kuris paprastai spinduliuoja nepajudinamu pasitikėjimu savo kūriniais.
Nuolatinė kova dėl išlikimo skaitmeniniame pasaulyje
Technologijų industrija klesti iš esmės dėl ardančių inovacijų ir nenumaldomo „kito didelio dalyko“ paieškų. Spaudimas išlikti svarbiems yra nuolatinė Silicio slėnio inovacijų kultūros srovė. Tačiau šie pripažinimai pabrėžia didėjantį spaudimą, kurį šie milžinai patiria dėl kylančių technologijų, tokių kaip dirbtinis intelektas, ir naujų socialinės žiniasklaidos platformų. Skaitmeninis kraštovaizdis keičiasi precedento neturinčiu greičiu, ir joks produktas, kad ir koks dominuojantis būtų, nėra apsaugotas nuo atsilikimo.
„Apple“ atsisakė komentuoti CNN prašymą, o „Google“ ir „Meta“ nurodė savo ankstesnius viešus pareiškimus ir generalinio direktoriaus Marko Zuckerbergo parodymus teisme. Vis dėlto pačių vadovų žodžiai piešė besikeičiančio vartotojų elgesio paveikslą.
„Google“ paieškos sistemos pozicijų silpnėjimas?
„Apple“ paslaugų vyresnysis viceprezidentas Eddy Cue atskleidė, kad, remiantis „Bloomberg“ pranešimu per Teisingumo departamento antimonopolinę bylą prieš „Google“ (kuri moka „Apple“ už tai, kad būtų numatytoji paieškos sistema „iPhone“ gamintojo „Safari“ naršyklėje), praėjusį mėnesį pirmą kartą sumažėjo „Google“ paieškos užklausų skaičius „Apple“ įrenginiuose. Šis duomenų taškas leidžia manyti, kad vartotojai gali keisti informacijos paieškos būdus, o dirbtinio intelekto pokalbių robotai tampa perspektyviomis tradicinių paieškos sistemų alternatyvomis. Rinkos tyrimų bendrovė „Gartner“ praėjusiais metais prognozavo, kad paieškos sistemų apimtys iki 2026 m. gali sumažėti 25%, nes vartotojai vis dažniau renkasi dirbtinio intelekto įrankius informacijos paieškai. Nors „Google“ pareiškime teigė, kad ir toliau stebi bendrą paieškos užklausų augimą, įskaitant ir iš „Apple“ įrenginių bei platformų, Cue pripažinimas rodo galimą įtrūkimą ilgalaikėje „Google“ paieškos dominavimo pozicijoje pagrindinėje platformoje.
„Facebook“ susiduria su vartotojų įpročių pokyčiais
Panašiai ir „Meta“ stebi, kaip keičiasi vartotojų įsitraukimas į jos pagrindinę platformą „Facebook“. Generalinis direktorius Markas Zuckerbergas per balandžio mėnesio teismo posėdį dėl Federalinės prekybos komisijos inicijuotos antimonopolinės bylos pripažino, kad „ypač mažėja dalijimosi turiniu su draugais apimtys „Facebook“ tinkle“. Jis taip pat pažymėjo galimą naujų draugų, kuriuos žmonės prideda, skaičiaus mažėjimą. Vietoj to, Zuckerbergas pabrėžė reikšmingą tiesioginių pranešimų naudojimo augimą platformoje.
Šis poslinkis atitinka tyrimus, rodančius, kad „Facebook“ praranda populiarumą tarp jaunesnių demografinių grupių kitų interneto platformų naudai. Gruodžio mėnesio „Pew Research Center“ ataskaita atskleidė, kad tik 32% paauglių dabar naudoja „Facebook“, o tai yra ryškus kontrastas su 71% 2014–2015 m., nors „Instagram“, kuris taip pat priklauso „Meta“, išlieka populiarus tarp šios amžiaus grupės.
„Meta“ aktyviai pritaikė savo programėles prie šių besikeičiančių tendencijų, sėkmingai integruodama tokias funkcijas kaip „Instagram Stories“, kad atsvertų „Snapchat“ augimą, ir aktyviai reklamuodama trumpo formato vaizdo įrašų turinį per „Instagram Reels“, konkuruodama su „TikTok“. Pats Zuckerbergas teigė, kad vaizdo įrašų turinys šiuo metu dominuoja vartotojų įsitraukime „Facebook“ tinkle.

Ar „iPhone“ era baigiasi?
Bene labiausiai stebinantis pripažinimas nuskambėjo iš „Apple“ atstovo Eddy Cue, kuris užsiminė, kad pats „iPhone“ po dešimtmečio gali tapti nebūtinas. „Po 10 metų jums gali nebereikėti „iPhone“, kad ir kaip beprotiškai tai skambėtų“, – savo parodymuose teigė Cue. Nors „iPhone“ išlieka antruoju pagal populiarumą išmaniuoju telefonu pasaulyje, 2025 m. pirmojo ketvirčio duomenimis užimdamas 19% pasaulinės išmaniųjų telefonų rinkos, „Apple“ ir kiti technologijų gigantai aktyviai tyrinėja, kaip galėtų atrodyti asmeninių kompiuterių ateitis.
Ateitis priklauso išmaniesiems akiniams ir dirbtiniam intelektui?
Daugelio Silicio slėnio atstovų nuomone, potencialus išmaniojo telefono įpėdinis galėtų būti išmanieji akiniai, kuriuos valdo dirbtinis intelektas. Ši technologija numato vartotojų sąveiką su savo skaitmeniniu pasauliu per papildytosios realybės perdangas, analizuojant aplinką ir vykdant užduotis be rankų, nenaudojant tradicinio išmaniojo telefono ekrano. „Meta“, „Samsung“ ir „Google“ jau aktyviai investuoja į šią viziją. Pats Zuckerbergas prognozavo, kad vartotojai galiausiai sąveikaus su skaitmeniniu turiniu per „išmaniuosius akinius ir hologramas“, pašalindami poreikį naudoti „šviečiantį stačiakampį“ prieigai prie skaitmeninių platformų. „Amazon“ įrenginių ir paslaugų vadovas Panos Panay neseniai duotame interviu taip pat neatmetė galimybės, kad ateityje pasirodys kameromis aprūpinti „Alexa“ akiniai, panašūs į „Meta“ siūlomus akinius.
Pabaigos pradžia ar evoliucijos etapas?
Šie atviri kai kurių įtakingiausių pasaulio technologijų įmonių vadovų pripažinimai yra griežtas priminimas, kad net ir pačios revoliucingiausios technologijos turi savo gyvavimo ciklą. Skaitmeninis kraštovaizdis nuolat kinta, varomas nenumaldomų inovacijų ir besikeičiančių vartotojų preferencijų. Nors „Google“ paieška, „Facebook“ ir „iPhone“ smarkiai paveikė pastaruosius du dešimtmečius, jų būsimas dominavimas nebėra savaime suprantamas, o lenktynės dėl „kito didelio dalyko“ yra svarbesnės nei bet kada anksčiau.
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.
Šaltinis: https://edition.cnn.com/