Gabrielė Vaitkutė
[-[0]-] Nuotr. iš asmeninio A.Puidoko archyvo
Viršeliai „Moksleiviui”, kinematografija, mados fotografo karjera, Paryžius, darbas su „Mary Claire” ir kitais visame pasaulyje žinomais žurnalais… Visa tai – mūsų pašnekovo praeitis. Dabar Algis Puidokas – vyrų mados žurnalo leidžiamo Niujorke „Essential homme” įkūrėjas ir leidybos direktorius.
Lietuvoje 1990-1999 metais mano didžiausias įkvėpimas buvo amerikietiški ir prancūziški mados žurnalai moterims: „Vogue”, ELLE, „Harper’s Bazaar”, tie, kuriuos tuo metu prenumeravo mano mama, arba tie, kuriuos galėjau rasti vietinėje bibliotekoje. Ir, žinoma, George Hoyningen-Huene, Horst P. Horst, Irving Penn ir Richard Avedon mados fotografija, taip pat legendinė vyriausiosioji amerikietiško „Vogue” redaktorė Diana Vreeland. Taip pat gan jaudinantis įkvėpimas ir inspiracija buvo mados fotografo Helmut Newton’o konfrontacinio įvaizdžio kūrimas, apibrėžtas androgininiškumo ir seksualiniu sužadinimo. Jo vaizdai buvo ypatingai ginčytini – visi apie galios suteikimą ir moterų objektifikavimą.
Kaip iš mados fotografo tapote leidėju?
Kokių savybių reikia žmogui norinčiam dirbti mados žurnalų leidybos sferoje? Kokias iš jų turite pats?
Taip pat turi žinoti, kaip paskirti geriausius žmones į vadovaujančias pozicijas. Sakydamas „geriausius” turiu omenyje protingiausius, atkakliausiai dirbančius ir talentingiausius. O kai juos pasamdai, dar svarbiau yra žinoti, kaip leisti jiems atlikti savo darbus.
Svarbu būti jautriam visiems verslo aspektams: kol nemėgini pats priimti kiekvieno sprendimo, svarbu nuodugniai suprasti savo verslo smulkmenas. Taip pat privalai žinoti, kas vyksta kiekvieną dieną ir turi sugebėti sugalvoti planą penkeriems metams į priekį ir planą rytojui. Turi nuolat keisti savo matymą kita kryptimi.
Pati svarbiausia mano savybė ir reikalavimas, kurį labai rekomenduoju – neleisti būti valdomam emocijų. Darbo intensyvumas gali sužadinti stiprius jausmus, tokius kaip pyktis, nusivylimas, pasitenkinimas, džiaugsmas ar liūdesys. Nėra nieko blogo tokius jausmus patirti, tačiau jais vadovaujantis priimti sprendimus – bloga idėja. Sprendimai turi būti priimti ramiu būdu, kai turi pakankamai laiko apmąstyti svarstomą klausimą. Veikimas iš pykčio ar džiaugsmo gali tapti didele klaida.
Taip pat reikia žinoti, kaip ištaisyti klaidas, sugebėti prisiimti atsakomybę ir atsiprašyti, jeigu reikia. Suprasti, kodėl klaida įvyko ir daugiau jos nebekartoti. Būti labai smalsiam ir niekada nesustoti mokytis.
Yra svarbu ir gebėjimas rūpintis savo fizine sveikata. Darbas yra įtemptas ir jūsų gebėjimas jį sėkmingai atlikti yra susijęs su jūsų fiziniu ir psichologiniu sveikatos lygiu.
Ištvermingumas. Daugumai žmonių nenusiseka, nes jie skiria tik devynias minutes problemai, kuriai išspręsti reikia dešimties. Kūrybingumas ir problemų sprendimas yra sunkus darbas, reikalaujantis daug laiko bei energijos. Bet planuoti atkakliai– planuoti pasiekti tikslą.
Ar prisimenate, koks buvo pirmasis jūsų į rankas paimtas mados žurnalas? Ką manote apie jo kokybę dabar, praėjus kuriam laikui?
Mados žurnalai: skatina kūrybiškumą ar kuria stereotipus?
Pavyzdžiui, šiandien kitas didžiulis žiniasklaidos laiptelis yra „iPad” ir aš jį matau kaip didžiausią iššūkį kūrybingumui! Jame yra garsai, video ar judantys paveikslėliai – visa tai yra nauja, palyginus su tradicine spausdinta žiniasklaida. Tai tarsi naujas interaktyvus mados žurnalas, ir daug kūrybinių idėjų šiai naujai žiniasklaidai kils iš ankstesnės patirties apribojimų.
Daugybė, sakykim, mados fotografų buvo priblokšti sėkmės imituodami labai pasisekusį fotografinio stiliaus pavyzdį, kuris buvo sukurtas prieš dešimtmečius. Gali atsirasti daug natūralaus pasisekimo, kai mes imituojame pavykusius pavyzdžius. Todėl ir nesu nustebintas, matydamas nukopijuotų mūsų fotografų, vadovaujančių „Essential Homme” fotosesijoms, darbų populiarumą. Tai yra geras būdas išmokti tradicinių dalykų, bet netinkamas kelias kūrybingumui skatinti. Deja, imitacija pasireiškia įpročio forma.
Kūryba yra gebėjimas, pozicija, procesas. Privalai įsivaizduoti ar išrasti ką nors naujo. Tai gebėjimas generuoti naujas idėjas derinant, keičiant ar iš naujo apmąstant jau esamas.
Menininkai taip pat privalo turėti savo poziciją: gebėjimą priimti permainas ir naujoves, pasiryžimą žaisti su idėjomis ir galimybėmis. Kiekvienas yra kūrybiškas tam tikru mastu. Dauguma žmonių gali pasiekti labai aukštą kūrybingumo lygį. Problema ta, kad išsilavinimas ar kopijavimas šį kūrybingumą numalšino. Jums tereikia leisti jam iškilti į paviršių ir išsiaiškinsite, kad esate stebinančiai kūrybiški. Aš tikrai skatinčiau jaunus menininkus išmokti, kaip būti kūrybiškiems, pastatyti save į keblią situaciją, kupiną klausimų ir tada rasti būdą, kaip iš jos išsikapstyti. Taigi šiandieniniais mastais, mados žurnalai kuria stereotipus labiau, nei skatina kūrybiškumą. Pavyzdžiui, aš duočiau fotoaparatą ne mados fotografui, o dailininkui, muzikantui arba grafikos dizaineriui, kurie niekada anksčiau nėra matę ar studijavę mados žurnalo ir jie sukurtų kažką išskirtinio ir unikalaus. Žinių apie mados fotografiją limitas paskatintų jų kūrybiškumą.
Koks jūsų manymu, turi būti geras mados žurnalas? Kodėl?
Šiandien rinkodara tik pradeda suprasti vyro pirkėjo paslaptį. Visiškai aišku, kad vyrai kaip ir moterys susiskirsto į subsektorius. Tai nėra vien retroseksualai ir metroseksualai. Taikydami tik „metro” arba „retro”, mes ignoruojame pusę vyrų. Yra daugybė dvidešimties – trisdešimtiems metų vyrų, kuriems rūpi jų išvaizda, bet jie vis tiek geria alų ir žiūri sporto kanalus. Kitas didelis pirkėjas yra paauglys – išprusęs vartotojas su interneto paieškos įgūdžiais.
Būtent todėl čia ir gimė „Essential Homme” – šiandien tiek daug visko vyksta vyriškos mados pasaulyje ir vyrų apsipirkinėjimo įpročiai pasikeitė visam laikui. Dažniausiai vyrai vaizduojami kaip kraštutinumai: brutalūs ir natūralūs arba per daug jautrūs ir moteriški. Didžioji dalis vyrų yra kažkur per vidurį ir iki šiol jie nebuvo mados žurnalų adresatai. „Essential Homme” žurnalas bando kalbėti būtent su jais.
Interviu buvo publikuotas 2011 m. rugsėjo/spalio numeryje žurnale Centras/infashion.lt
Algio Puidoko mados fotografijų galeriją galite rasti portale infashion.lt.