Ar kada nors įsivaizdavote, jog fotografavimo mygtuko paspaudimas jūsų banko kortelę gali papildyti daugiau nei trimis milijonais dolerių? Būtent už tokią pinigų sumą aukcione buvo parduota vokiečio Andreas Gursky diptichas, kuris lig šiol yra laikomas pačia brangiausia nuotrauka pasaulyje.
Keisčiausia, jog šis sandėris įvyko ne prieš šimtą metų, kuomet fotografija prilygo stebuklui, o visai čia pat – 2007-aisiais. Maža to, diptiche vaizduojama ne kas kitas, o prekybos centro prekių vaizdas, daug kam nė per nago juodymą nesiasocijuojantis su epitetu „brangiausia pasaulio nuotrauka“. Tačiau faktai lieka faktais.
Kitos brangiausios nuotraukos taip pat yra vertos ne mažesnio dėmesio, tad prašom: prieš jūsų akis – penketukas daugiausia pinigų susižėrusių nuotraukų fotografijos istorijoje.
1. Andreas Gursky, „99 Cent II, Diptychon“ („99 centai II, diptichas“)
Parduota už 3,346,456 $, 2007 m. vasarį
Žymiausio šių dienų vokiečių fotografo Andreas Gursky idėja fotografuoti prekybos centro asortimentą atnešė jam šokiruojančią sėkmę: 2006-ųjų gegužę „99 Cent II, Diptychon“ pavadinta nuotraukų pora buvo parduota už 2,25 milijono JAV dolerių, o po pusės metų, kitame aukcione tos pačios nuotraukos kopija jau įvertinta 2,48 milijono JAV dolerių. Galiausiai atėjo eilė 2007 m. vasario mėnesį vykusiam „Sophbay‘s“ aukcionui Londone, kur dėl dar vienos, jau trečiosios „99 Cent II, Diptychon“ anonimu išlikęs asmuo atidavė 3,346,456 milijono JAV dolerių. To visiškai pakako, kad A. Gursky nuotrauka taptų brangiausiu visų laikų fotografijos kūriniu, kokiu ji yra išlikusi ir ligi šių dienų.
Iš viso 207 cm pločio ir 307 cm aukščio nuotraukų pora pribloškia žiūrovą savo spalvų žaismu ir pagrindinės minties išpildymu. Kaip pastarąją įvardijo aukciono kritikas: „Ši A. Gursky nuotrauka nepriekaištingai parodo masinius globalizacijos padarinius ir komercijos įsivyravimą šiuolaikinėje visuomenėje“. Ar tai yra pakankamas stimulas sumokėti už šią nuotrauką 3,346 milijono dolerių – spręsti jums.
2. Edward Steichen, „The Pond-Moonlight“ („Kūdra-mėnesiena“)
Parduota už 2,928,000 $, 2006 m. vasarį
Amerikietis Edward Steichen buvo genijus tiek dailės, tiek fotografijos srityse. Tai puikiai atskleidžia garsiausia jo nuotrauka „The Pond-Moonlight“: mėnesienos ir medžių atspindys kūdroje atrodo tarsi nutapytas paveikslas.
Norint suprasti šio kūrinio ypatingumą, būtina žinoti nuotraukos fotografavimo metus: 1904-ieji. Fotografijos istoriją išmanantis žmogus iškart suabejotų: „Juk spalvota fotografija atsirado tik 1907 m.!“. Taip, tačiau E. Steichen sugebėjo pralenkti laiką ir naudodamas šviesai jautrius fotografavimo sluoksnius (layers) išgavo spalvas. Šį eksperimentinį metodą pasaulyje tuo metu bandė vos keli fotografai.
Šiuo metu egzistuoja tik trys „The Pond-Moonlight“ kopijos. Dvi iš jų – muziejuose, o viena – pas savo tapatybės neatskleidusį pirkėją, kuris 2006-ųjų vasarį nepagailėjo už nuotrauką 2,928,000 milijono JAV dolerių. Lygiai metus, iki kol jos į antrąją vietą nenustūmė A. Gursky „99 Cent II, Diptychon“ pirkėjas, ši nuotrauka buvo laikoma brangiausiu pasaulio fotografijos kūriniu.
Gaila tik kad pats E. Steichen „The Pond-Moonlight“ įvertinimo nepajautė nei morališkai, nei finansiškai: 1973 m. jis mirė likus porai dienų iki savo 94-ojo gimtadienio. Taisyklė, jog genijus dažnai įvertina tik po mirties buvo darkart patvirtinta.
3. Richard Prince, „Untitled (Cowboy)“ („Be pavadinimo (kaubojus)“)
Parduota už 1,248,000 $, 2005 m. lapkritį
Nors tabako gaminių reklama Lietuvoje uždrausta jau pakankamai seniai, daugelis vis dar puikiai pamena cigarečių „Marlboro“ simbolį – kaubojų ant žirgo. Skamba neįtikėtinai, bet trečioji pagal brangumą pasaulio nuotrauka būtent yra ne kas kita, kaip vienos „Marlboro“ reklamos perfotografavimo rezultatas.
Nuotraukos autorius, amerikiečių dailininkas ir fotografas Richard Prince įžvelgė šioje reklamoje amerikietiškojo kaubojaus įvaizdžio žlugimą: bėgantis žirgas tarsi nori ištrūkti iš kadro, kaip kad ir mitinis vesternų herojaus jau nori pasitraukti iš kino ekranų. Galima teigti, jog autoriaus prognozės pasitvirtino: praėjus beveik dvidešimt metų po nuotraukos kūrimo (1989 m.) vesternų tema kine praktiškai nebeaktuali.
Nors norėdamas įteisinti „Untitled (Cowboy)“ R. Prince turėjo daug vargti dėl autorinių teisių gavimo, visas jo darbas atsipirko su kaupu: 2005 m. „Christie‘s“ aukcione už šią nuotrauką buvo pasiūlyta daugiau nei 1,2 milijono JAV dolerių.
4. Joseph-Philibert Girault de Prangey, „Athènes, T[emple] de J[upiter] olympien pris de l’es“ („Atėnai, Jupiterio šventykla“)
Parduota už 922,488 $, 2003 m.
Fotografijos pradžia oficialiai laikomi 1839 m. Šios technologijos atsiradimui didžiausią įtaką turėjo prancūzų mokslininkai, tad nenuostabu, jog įsimintiniausios ankstyvojo fotografijos periodo nuotraukos siejasi su šios šalies asmenybėmis.
Vienas iškiliausių iš jų buvo Joseph-Philibert Girault de Prangey. Fotografuodamas jis naudojo dagerotipiją – primityvią fotografavimo techniką, skirtą įamžinti nejudantiems objektams. Nors J. Girault de Prangey savo nuotraukose ignoravo gimtąją Prancūziją, jo dėka pirmąkart buvo užfiksuoti tokių valstybių kaip Egiptas, Turkija ar Graikija vaizdai.
Visi jie yra laikomi didžiulę istorinę vertę turinčiais egzemplioriais, tačiau aukcionuose nei vienas nesulaukė tokio ažiotažo kaip 1842 m. daryta Jupiterio šventyklos Atėnuose nuotrauka. 2003 m. ši autentiškumu dvelkianti fotografija buvo parduota už 922,488 tūkstančių JAV dolerių.
Įdomu tai, jog po J. Girault de Prangey mirties (1892 m.) jo nuotraukos buvo rastos tik trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Maža to, prireikė dar aštuoniolikos metų, kol jos buvo paviešintos visuomenei.
5. Gustave Le Gray, „The Great Wave“ („Didžioji banga“)
Parduota už 838,000 $, 1999 m.
Penktą poziciją šiame garbingame sąraše vėl gi užima Prancūzijos atstovas, šįkart pačiu svarbiausiu XIX a. fotografu laikomas Gustave Le Gray. Jo 1855 m. nuotrauka „The Great Wave“ yra ne tik dramatiška, bet ir sensacinga techniniu požiūriu: tai buvo pirmoji fotografija, kurioje kokybiškai vaizduojamas ir gamtos peizažas (šiuo atveju – jūra) ir dangus.
Dabartiniams fotoaparatams tokia užduotis būtų juokingai menkas iššūkis, tuo tarpu prieš pusantro šimto metų, dėl technikos netobulumo, kokybiškai nufotografuoti dangų ir peizažą kartu buvo bene neįmanoma. G. Le Gray išsprendė šią problemą panaudodamas dviejų negatyvų sistemą ir taip darkart įrodydamas tuometinį prancūzų fotografų dominavimą šioje srityje.
1999 m. Londone, „Sotheby‘s“ aukcione G. Le Gray nuotrauka buvo deramai įvertinta: anoniminis pirkėjas už „The Great Wave“ sumokėjo 838,000 tūkstančius JAV dolerių.
Karolis Vyšniauskas
Laikas.lt – įdomus ir gyvas portalas kiekvienam. Mūsų tikslas savo skaitytojams teikti išskirtines naujienas iš viso pasaulio. Čia rasite daugybę patarimų, istorijų bei puikių ir daugelio pamėgtų receptų. Lai kiekviena diena su mumis prasideda iš naujo!