Sena lotynų patarlė „In vino veritas” – reiškianti „vyne yra tiesa” – yra tik vienas iš daugelio posakių, įtvirtinančių mintį, kad alkoholis yra savotiškas tiesos serumas. Ši frazė priskiriama romėnų mokslininkui, istorikui ir kariui Plinijui Vyresniajam, nors panašių aforizmų galima rasti dar senesnėje istorijoje, senovės Graikijoje. Bet ar dėl alkoholio iš tikrųjų padaro žmonės sako tiesą? Atsakymas, pasak ekspertų, yra ir taip, ir ne.
Moksliniai tyrimai apie alkoholio poveikį: ar išgėrę sako tiesą?
Alkoholis „padidina tikimybę, kad pasakysime tai, kas mums šauna į galvą”, – teigė Aaronas White’as. „Kai kuriais atvejais žmonės sako tiesą. Kai kuriais atvejais tai gali būti tai, kas, jūsų manymu, yra tiesa jūsų apsvaigusioje būsenoje.”
Taigi, tikrai padidėja tikimybė, kad žmogus, išgėręs kelis gėrimus, išsakys savo nuomonę. Tačiau taip pat yra tikimybė, kad jis pasakys kažką, kas girtam jaučiasi tikra, bet blaivus žmogus į tai nežiūrėtų rimtai. Pavyzdžiui, girtas draugas gali drąsiai žadėti persikelti į kitą miestą arba mesti darbą, bet kitą rytą atsiimti savo žodžius.
Nors išsamus internetinis tyrimas neparodė jokių tiesioginių rezultatų apie tai, kaip alkoholis veikia sąžiningumą, tyrimai apie alkoholio poveikį asmenybei, emocijoms ir pažinimui padeda pagrįsti šią mintį.
Pavyzdžiui, 2017 m. žurnale „Clinical Psychological Science” paskelbtame tyrime buvo nagrinėjama, kaip dalyvių asmenybės pasikeitė, kai jie suvartojo tiek degtinės su limonadu, kad jų alkoholio koncentracija kraujyje pasiekė 0,09% – šiek tiek daugiau nei federalinė leistina alkoholio koncentracija kraujyje vairuojant JAV ir Anglijoje. Iš šalies stebėtojai pastebėjo, kad didžiausias dalyvių asmenybės pokytis išgėrus buvo tas, kad jie tapo daug ekstravertiškesni. Nors tyrime nebuvo tiriama, ar dėl alkoholio žmonės sako tiesą, logiška manyti, kad žmogus, kuris jaučiasi patogiau socialinėje aplinkoje, taip pat labiau linkęs būti atviras.

Alkoholio poveikis smegenims
Alkoholis gali padėti žmonėms išlįsti iš savo kiauto ir išsakyti tai, kas jiems šauna į galvą. Tačiau White’as teigia, kad jo poveikis emocijoms gali padaryti tas mintis nepastovesnes.
„Paprastai pastebime, kad alkoholio vartojimas linkęs sustiprinti mūsų emocijas„, – teigė Michaelas Sayette’as, Pitsburgo universiteto psichologijos profesorius. „Maloniose sąveikose galime daugiau šypsotis ir garsiau kalbėti, mažiau maloniose situacijose galime būti labiau linkę verkti į alų.”
Šios sustiprėjusios emocijos gali paskatinti žmones pasakyti tai, kas jiems šauna į blaivią galvą, bet taip pat gali įstumti žmogų į nepastovią būseną, kai jis pasako kažką, ko iš tikrųjų neturi omenyje arba vėliau labai gailisi. Tai panašu į tai, kaip alkoholis kai kuriuos žmones labiau linkęs padaryti smurtaujančius arba lošti – veiksmus, kurie gali kirsti jų blaivias mintis, bet jie turėtų pakankamai proto jų išvengti.
„Kadangi alkoholis gali pakeisti mūsų mintis ir jausmus, nenuostabu, kad elgesys taip pat gali pasikeisti”, – sakė Sayette’as. „Alkoholis gali paskatinti mūsų elgesį tapti ekstremalesniu.”
Šis poveikis atsiranda dėl alkoholio gebėjimo sukelti disinhibiciją, o tai reiškia, kad žmogus labiau linkęs pasiduoti savo impulsams. Tai atsitinka todėl, kad alkoholis slopina signalus prefrontalinėje žievėje, smegenų srityje, kuri reguliuoja elgesį ir kontroliuoja impulsus, paaiškino White’as.
Be to, alkoholis taip pat slopina migdolinį kūną, struktūrą giliai smegenyse, žinomą dėl baimės ir nerimo jausmų sukėlimo. Kai žmogus yra blaivus, migdolinis kūnas paprastai siunčia įspėjamuosius signalus, kurie gali sustabdyti žmogų nuo to, kad jis pasakytų ar padarytų tai, kas galėtų sukelti socialinį faux pas, tačiau šie signalai nurimsta po kelių gėrimų.
Žinoma, žmonės gali būti labiau linkę atskleisti paslaptis po kelių taurių vyno, bet jie taip pat gali išplepėti kažką, ko iš tikrųjų neturi omenyje ir dėl ko kitą rytą gailėsis. Alkoholio poveikis protui yra tiesiog per daug sudėtingas, kad turėtų juodai baltą poveikį sąžiningumui.
„Alkoholis nėra tiesos serumas”, – sakė White’as.
Šaltinis: https://www.livescience.com/
Nuotraukos asociatyvinės © Canva.