-5.8 C
Vilnius
Penktadienis, 14 vasario, 2025

Kaip pakeisti padangą: atsarginio rato montavimo patarimai iš ekspertų

Prasidūrusi ar plokščia padanga gali atsirasti labai greitai, akimirksniu padarydama automobilį nevažiuojantį. Yra daug veiksnių, kurie gali sukelti padangos pradurta ar plokštumą: nuo kelio šiukšlių iki ratų braižymosi ir net padangos defektų, kai guma su amžiumi trūkinėja ir genda. Kas ir kokia bebūtų priežastis, žinojimas, kaip pakeisti padangą, padės saugiai grįžti į kelią be avarinės pagalbos tarnybos.

Tiksliau sakant, tai šiek tiek gudrus klausimas, nes padangą galima pakeisti tik naudojant specializuotą įrangą, kurią rasite padangų montavimo dirbtuvėse. Jei atsidūrėte prie kelio, jūs arba pakeisite visą ratą į atsarginį, arba naudositės automobilio integruotu padangų remonto rinkiniu, kad laikinai suremontuotumėte ir pripūstumėte pažeistą padangą.

Jei nesate techniškai išprusę, padangos keitimas gali skambėti bauginančiai, tačiau iš tiesų tai gana paprasta, o mūsų išsamus vadovas padės jums išimti seną ratą, sumontuoti atsarginį ir grįžti į kelią.

Ar jūsų automobilyje yra atsarginis ratas?

Nors tai gali atrodyti akivaizdu, turite patikrinti, ar jūsų automobilyje iš tiesų yra atsarginis ratas. Kai kuriuose modeliuose gamintojai visiškai atsisako atsarginio rato siekdami padidinti kuro ekonomiją taupant svorį. Jei taip yra su jūsų automobiliu, vietoj jo turėtų būti padangų remonto rinkinys.

Jei jūsų automobilyje yra atsarginis ratas, turite patikrinti, kokio tipo jis yra. Tai gali būti pilno dydžio ratas, tiksliai atitinkantis dydį ir skersmenį – jei turite lengvojo lydinio ratlankius, tai gali būti plieninis ratlankis – arba, kaip ir daugelyje šiuolaikinių automobilių, galite turėti mažesnio dydžio atsarginį ratą.

Mažesnio dydžio atsarginis ratas yra skirtas užimti mažiau vietos automobilyje nei pilno dydžio atsarginis ratas, taigi ir jo pavadinimas, ir jis tai pasiekia būdamas daug plonesnis nei standartinės padangos. Tačiau šis kompaktiškas dydis turi ir trūkumų, nes šios padangos yra daug mažiau patvarios nei įprastos padangos. Dėl to mažesnio dydžio atsarginiams ratams bus taikomas maksimalus greičio apribojimas, ir jie skirti tik laikinai naudoti. Mažesnio dydžio atsarginis ratas padės nuvažiuoti iki namų ar tikslo, tačiau kuo greičiau turėsite sumontuoti naują padangą.

Jei nerandate jokio tipo atsarginio rato, jūsų automobilis gali būti vienas iš vis daugėjančių modelių, kuriuose vietoj jo sumontuotas automobilio padangų remonto rinkinys.

Automobilio padangų remonto rinkinys nėra panašus į dviračio remonto rinkinį. Šie rinkiniai paprastai susideda iš buteliuko padangų sandariklio ir 12 V akumuliatoriaus maitinamo oro kompresoriaus. Padanga užpildoma sandarikliu per oro vožtuvą, o tada naudojamas kompresorius, kad ją pripūstumėte.

Remonto rinkinys skirtas tik avariniam važiavimui iki namų, nes jei padangos pažeidimas yra rimtesnis nei maža skylė, padaryta vinies ar panašiai, sandariklio nepakaks užkimšti plyšio. Jei padangos pažeidimas didesnis, geriausias sprendimas, kad grįžtumėte namo, yra avarinės pagalbos tarnyba. Jei turite padangų remonto rinkinį, turime kitą išsamų vadovą, kuris parodys, kaip jį naudoti.

Ekspertų patarimai kaip pakeisti padangą. Ar jūsų automobilyje yra atsarginis ratas?

Kur yra jūsų automobilio atsarginis ratas?

Paprastai jūsų automobilio atsarginį ratą rasite nišoje po bagažinės grindimis. Nors tai yra dažniausia vieta, kai kuriuose modeliuose atsarginis ratas montuojamas iš išorės. Kai kuriais atvejais, visureigių ir visureigių automobilių atsarginis ratas yra akivaizdioje vietoje ant galinių durelių.

Jei atsarginis ratas yra po bagažinės grindimis, jis bus pritvirtintas dideliu varžtu. Paprasčiausiai atsukite jį rankomis, išimkite ir pakelkite ratą. Tačiau būkite atsargūs, nes jis gali būti sunkus.

Jei atsarginis ratas yra išorėje, po automobiliu, jį reikės išlaisvinti iš bagažinės. Tai saugumo priemonė, skirta apsaugoti ratą nuo vagystės. Daugiau informacijos, kaip išimti atsarginį ratą, rasite automobilio savininko vadove.

Kartu su atsarginiu ratu turėtų būti domkratas ir įrankių komplektas. Dauguma automobilių turi šią įrangą bagažinėje, paprastai pačiame atsarginiame rate, nors kai kuriuose modeliuose jie paslėpti skyriuose už galinių ratų arkų arba net po keleivių salono grindimis. Jei nerandate, jūsų savininko vadovas nurodys, kur ieškoti.

Ar automobiliai su padangomis, kuriomis galima važiuoti prakiurus, turi atsarginius ratus?

Dalyje automobilių, kuriuose nėra atsarginio rato, vietoj jo sumontuotos padangos, kurioms prakiurus galima važiuoti. Jos bus sumontuotos kartu su arba vietoj remonto rinkinio.

Padangos, kuriomis galima važiuoti šioms prakiurus, turi standesnes šonines sieneles ir specialią vidinę konstrukciją, kuri gali išlaikyti automobilio svorį, jei padanga išsileidusi. Automobiliuose, kuriuose sumontuotos tokios padangos, paprastai būna padangų slėgio stebėjimo sistemos (TPMS), kurios praneša, kai sumažėja slėgis.

Kai tai įvyksta, užsidega įspėjamoji lemputė prietaisų skydelyje ir rekomenduojama sumažinti greitį, kad būtų išvengta tolesnės žalos. Nesvarbu, ar naudojate remonto rinkinį, ar turite padangas, kuriomis galima važiuoti prakiurus, šį gedimą turite sutaisyti kuo greičiau. Abu sprendimai yra laikinos priemonės, skirtos nusigauti iki namų, ne daugiau.

Kaip pakeisti automobilio padangą ar sutaisyti skylę?

Jei jūsų automobilyje yra atsarginis ratas, arba buvote pakankamai apdairūs, kad pirkdami automobilį pasirinktumėte atsarginį ratą, tada kitas žingsnis – jūsų automobilio savininko vadovas.

Rato keitimas yra gana paprastas darbas automobilio priežiūros srityje, tačiau net ir paprasčiausiems darbams reikia atlikti tam tikrą tyrimą prieš pradedant – veikti aklai gali būti taip pat pavojinga, kaip važiuoti su prakiurusia padanga.

Jūsų savininko vadovas nurodys, kur yra automobilio kėlimo taškai. Kėlimo taškas yra automobilio apatinės dalies vieta, sutvirtinta, kad atlaikytų automobilio svorį. Turėtų būti keturi kėlimo taškai – po vieną kiekviename kampe, šalia ratų – o automobilio domkratas paprastai turės specialiai sukurtą laikiklį, atitinkantį automobilio kėlimo tašką.

Jei pametėte automobilio savininko vadovą arba jo neturite po ranka, ant automobilio slenksčių gali būti rodiklių, rodantys, kur galite pakelti automobilį, pavyzdžiui, rodyklės, rodančios į apatinę dalį, arba įdubimai kėbulo siūlėse. Tačiau jei nesate tikri, nesiryžkite spėlioti, nes tai gali sukelti rimtą žalą.

Ekspertų patarimai kaip pakeisti padangą ar prakiurusį ratą

Prieš keičiant ratą

  1. Nuimkite nereikalingą svorį: kai nustatėte kėlimo taškus ir esate pasiruošę kelti, laikas paruošti automobilį. Pirmiausia pabandykite iškrauti keleivius ir bagažą. Sumažinus šį nereikalingą svorį, automobilį bus saugiau ir lengviau pakelti domkratu.
  2. Nuimkite ratų apdailą ir veržlių dangtelius: jei jūsų ratai turi plastikinius apdailos elementus, juos reikės nuimti. Automobilio įrankių komplekte paprastai yra specialus įrankis su plastikiniu antgaliu, skirtas juos nuimti nepažeidžiant. Taip pat reikės nuimti plastikinius ratų veržlių dangtelius, kad būtų matomos metalinės veržlės.
  3. Raskite užrakintų ratų veržlių raktą: jei jūsų automobilyje yra užrakintos ratų veržlės – jos dažnai montuojamos ant modelių su lengvojo lydinio ratlankiais, kad būtų išvengta vagystės – raktas turėtų būti automobilyje. Užrakintų ratų veržlės raktas dažnai būna plastikiniame maišelyje ar dėkle ir paprastai laikomas bagažinėje arba pirštinių dėžutėje. Tačiau jei dėl saugumo palikote užrakintų ratų veržlių raktą namuose, tai gali sustabdyti rato keitimą dar nepradėjus. Jei taip yra, turėsite kviesti avarinės pagalbos tarnybą arba, jei esate arti namų, nuvažiuoti ir paimti jį.
  4. Užtraukite stovėjimo stabdį: svarbu užtikrinti, kad automobilis neatsidurtų judėdamas, kai jį kelsite, todėl įsitikinkite, kad stovėjimo stabdis užtrauktas. Rankinės pavarų dėžės automobilį palikus įjungtą pavarą arba automatinę – parkavimo režimu, bus papildomas saugumas nuo automobilio judėjimo. Taip pat patartina užblokuoti ratus, kad automobilis nejudėtų, ypač jei esate ant kalno. Ratų stabdžiai gali būti pigiai įsigyti daugumoje automobilių dalių parduotuvių. Arba tai galite padaryti naudodami plytas ar kitus kietus daiktus, kurie suteiks pasipriešinimą.
  5. Šiek tiek atlaisvinkite ratų veržles: kai įsitikinsite, kad automobilis nejudės, prieš keldami automobilį domkratu atlaisvinkite ratų veržles ratų veržliarakčiu. Jų visiškai nenuimkite, nes norite, kad ratas liktų vietoje, kol kelsite automobilį. Naudinga veržles atlaisvinti prieš keliant, nes automobilio svorio pasipriešinimas leidžia lengviau jas atsukti, nes jos greičiausiai bus gana įtemptos, jei jos nebuvo atsuktos ilgą laiką.

Kaip saugiai pakelti automobilį

Dauguma automobilių yra aprūpinti kompaktiškais žirklinio tipo keltuvais, kuriuos gana paprasta naudoti. Sukant rankeną pagal laikrodžio rodyklę, keltuvas kyla, o prieš laikrodžio rodyklę – leidžiasi. Būtina užtikrinti, kad keltuvas būtų pastatytas ant lygaus ir sauso paviršiaus.

Naudojant keltuvą, reikia būti itin atsargiems. Dirbkite lėtai ir jokiu būdu nelįskite po automobiliu, kuris pakeltas keltuvu – tai pavojinga gyvybei.

Prieš keliant automobilį, šiek tiek atlaisvinkite ratų veržles. Tada, vadovaudamiesi automobilio instrukcija, pastatykite keltuvą tinkamoje vietoje. Rekomenduojama keltuvą šiek tiek pakelti ir tik tada pridėti prie nurodyto kėlimo taško, kad įsitikintumėte, jog keltuvas teisingai pastatytas prieš pradedant kelti automobilį.

Keliant automobilį, jis gali šiek tiek pasislinkti ant ratų, kol norimas pakeisti ratas atsiplėš nuo žemės. Gali pasigirsti girgždėjimas – tai normalu, jei įjungtas rankinis stabdis, įjungta pavara ir ratai užblokuoti.

Automobilio pakaba išsitemps keliant, todėl gali tekti pakelti aukščiau nei tikėjotės. Tačiau nereikia kelti automobilio iki pat keltuvo ribos – pakanka tiek, kad būtų galima uždėti naują ratą, jam neliečiant žemės.

Automobilio rato nuėmimas

Pakėlus automobilį, ateina laikas visiškai atsukti rato veržles, naudojant automobilio įrankių komplekte esantį ratų raktą. Pradėkite nuo žemiausios veržlės ir judėkite aukštyn link aukščiausios. Toks veiksmų eiliškumas svarbus, nes atsukus visas veržles, ratas vis dar laikysis ant stebulės. Jei pradėtumėte nuo viršutinių veržlių, kiltų pavojus, kad atsukus paskutinę veržlę ratas gali nukristi.

Kai visos veržlės atsuktos, atsargiai nuimkite ratą nuo stebulės, stengdamiesi jos nepažeisti. Padėkite ratą į šalį. Nepamirškite saugiai padėti veržles tokioje vietoje, kur jų nepamesite. Šie žingsniai užtikrins sklandų rato nuėmimo procesą ir padės išvengti bet kokių komplikacijų ar pažeidimų.

Automobilio rato uždėjimas

Rato uždėjimas yra atvirkštinis procesas jo nuėmimui. Pradžioje sulygiuokite veržlių skyles ir uždėkite ratą ant stebulės. Pirmiausia įsukite aukščiausiai esančią veržlę.

  • Įsukite visas veržles ranka, kol jos bus prigludusios. Šio proceso metu gali tekti stumtelėti ratą, kad jis pilnai priglustų prie stebulės ir skylės sutaptų. Įsitikinkite, kad veržlės sukasi sklandžiai. Jei jaučiate pasipriešinimą sukdami ranka, tai reiškia, kad sriegis nesutampa. Nespauskite per jėgą, nes galite sugadinti sriegį.
  • Kai visos veržlės bus įsuktos, dar kartą apeikite ratą su veržliarakčiu ir labiau priveržkite veržles, tačiau darykite tai tam tikra tvarka, kad ratas liktų lygiai prigludęs prie stebulės. Keturių varžtų ratuose priveržkite pirmą veržlę, tada priešais esančią. Penkių varžtų ratuose priveržkite kas antrą veržlę eidami aplink ratą. Tęskite, kol visos bus tvirtai priveržtos veržliarakčiu.
  • Po priveržimo metas nuleisti automobilį. Žirkliniai keltuvai „atsisuka”, todėl automobilis nuleidžiamas taip pat lėtai ir saugiai, kaip ir pakeliamas. Jei naudojate hidraulinį keltuvą, aktyvuokite jo nusileidimo vožtuvą. Ir vėl, darykite tai lėtai, kad pakeistas ratas saugiai ir kontroliuojamai grįžtų ant žemės.
  • Kai automobilis vėl stovi ant visų keturių ratų, dar kartą priveržkite rato veržles. Naudingas būdas tai padaryti – uždėti veržliaraktį ant kiekvienos veržlės horizontaliai žemei ir spausti žemyn, naudodami savo kūno svorį užtikrinti, kad jos būtų tvirtai priveržtos.
  • Jei ratas bus paliktas ant automobilio ilgam laikui, būtina naudoti dinamometrinį raktą ir priveržti veržles pagal nurodytas specifikacijas, stengiantis nepersukti, kad automobilis išliktų saugus. Teisingas veržlių priveržimo jėgos specifikacijas rasite savo automobilio naudotojo vadove.
Ekspertų patarimai kaip pakeisti padangą. Automobilio rato uždėjimas

Kaip vairuoti su atsarginiu ratu

Jei uždėjote atsarginį ratą, vadinamąjį „space-saver”, svarbu žinoti, kad jis skirtas tik nuvažiuoti iki artimiausios remonto dirbtuvės ar namų. Šie ratai turi ribotą maksimalų greitį, kuris paprastai būna nurodytas lipduke ant paties rato ar padangos. Dėl šių apribojimų būtina kuo greičiau pakeisti pradurtą padangą ir uždėti originalų ratą.

Verta atkreipti dėmesį, kad pradurta padanga gali netilpti į vietą, skirtą atsarginiam ratui. Tokiu atveju turite du pasirinkimus: galite ją įvynioti į ką nors, kad neišteptų automobilio salono, arba įsigyti specialaus valiklio salono valymui. Šios priemonės padės išvengti nereikalingo purvo ir netvarkos automobilyje, kol pasieksite vietą, kur galėsite tinkamai sutvarkyti padangą.

Pažeistos padangos keitimas

Jei važiuojate su laikinu atsarginiu ratu, būtina pakeisti pradurtą padangą. Ilgesnis važiavimas su tokiu ratu gali būti pavojingas, todėl svarbu kuo greičiau kreiptis į padangų keitimo dirbtuvę.

Jei jūsų automobilyje yra atsarginis ratas, identiškas kitiems, teoriškai galėtumėte jį naudoti ir toliau. Tačiau jei atsarginis ratas yra žymiai naujesnis už kitus, verta apsvarstyti galimybę pakeisti vieną iš kitų padangų, kad turėtumėte vienodą padangų porą ant vienos ašies. Likusią padangą galite naudoti kaip atsarginę.

Kada reikėtų keisti nepažeistą padangą?

Svarbu reguliariai tikrinti padangas dėl įtrūkimų, netolygaus nusidėvėjimo, protektoriaus gylio ir išsipūtimų. Tokie paprasti patikrinimai gali padėti išvengti padangos pradūrimo ar sprogimo. Net jei padangos atrodo geros būklės, jas vis tiek reikia periodiškai keisti.

Teisės aktais nustatytas minimalus leistinas padangos protektoriaus gylis yra 1,6 mm, tačiau rekomenduojama keisti padangas, kai protektorius sumažėja iki 3 mm ar mažiau. Protektoriaus gylį galima išmatuoti specialiu matuokliu.

Naujas padangas galima įsigyti iš automobilių pardavėjų (dažniausiai už didesnę kainą), padangų centrų ir internetinių parduotuvių. Taip pat galima įsigyti naudotų padangų, nors dėl jų saugumo kyla abejonių.

Nuotraukos asociatyvinės © Canva.

Šaltinis:
https://www.autoexpress.co.uk/

Jonas Vainius
Jonas Vainius
Esu Jonas Vainius, sporto, automobilių bei technologijų skilties autorius ir tuo pačiu aistringas futbolo bei retro automobilių fanas. Nuolat sekdamas įvairius įvykius, savo skaitytojams pateikiu išsamias ir trumpas sporto, automobilių bei technologijų naujienas iš viso pasaulio. Savo straipsniuose siekiu ne tik informuoti, bet ir įkvėpti šių šakų entuziastus aktyviau dalyvauti šiose veiklose bei domėtis jų pasaulinėmis tendencijomis.

Įdomūs video:

Taip pat skaitykite: