[-[0]-]
Kaipgi gali egzistuoti serijiniu būdu gaminamas automobilis, kurio ilgis – 137 cm, plotis – 104,1 cm? O svoris – 59 kg? Tai – rekordiškai mažiausias visų laikų automobilis. „Peel P50“. Beje, prekyboje netrukus pasirodys modernus istorinio mažylio klonas – „Peel Trident“.
Sparčiai brangstant degalams, dešimtis litrų srebiantys automobilių pasaulio rajūnai vairo brolių ir seserų gretose darosi vis nepopuliaresni. Ir atvirkščiai – sparčiai populiarėja vis mažesni automobiliai: Volkswagen Up, Toyota IQ, Tata Nano. Mažiausiu nūdienos automobiliu iki šiol buvo laikomas tautoje „smurfu“ neretai vadinamas 269,5 cm ilgio ir 155,9 cm pločio dvivietis automobiliukas „Smart“. Tačiau visų laikų rekordininkas – ne jis. Rekordinio nykštuko titulas priklauso 1962-1965 m. bendrovės „Peel Engineering Company“ gamintam „Peel P50“. Išties, pribloškiamas minimalizmas.
Riedėdavo sau mažylis ciklopas trimis mažyčiais ratukais ir vargo nematydavo. Durys tokiame automobilyje – tik vienos. Žibintas – taip pat vienas. Kaip, beje, ir valytuvas. Tiesa, pavarų automobiliukas turėjo net trigubai daugiau. O kubinių centimetrų variklyje – daugiau nei ant abiejų rankų pirštų! Net 49 cm³!
Juokas juokais, tačiau išmėginti, kaip tokia transporto priemonė išvysto maksimalų savo greitį (61 km/h), tikriausiai būtų ne juokas… Kas yra skriejęs dviračiu greičiau nei 45 km/h nesunkiai supras, jog sarkazmo ankstesniame sakinyje – nedaug. Ant trijų „paspirtuko“ kalibro „ratų“ sarkazmui – ne vieta. Beje, kaip ir atbulinei pavarai – jos „Peel P50“ neturi. Matyt, ir nereikia.
Sunku įsivaizduoti, kaip į tokį automobilį būtų sutelpama, pavyzdžiui, dviese? Iš tiesų, jokios romantikos… Užtat pragmatizmo – nors vežimu vežk. Na gal ne vežimu, o bagažine – skirta pirkiniams susidėti. Tokia „Peel P50“ konstrukcijoje yra.
Įspūdingai proporcingos ir serijinės „Peel P50“ gamybos apimtys – atėmus automobiliuko salono koncepcijoje tokį dažną vienetą, gausime variklio darbinį tūrį. Tai bent feng šui! Kitaip tariant, pasaulį išvydo 50 tokių nykštukų. Vieno tokio kaina
– 199 svarai.
Mikro stebuklus gaminusi bendrovė „Peel Engineering Company“ iširo 1974-aisiais. Tačiau po 36 metų, 2010 m. Garis Hilmanas (Gary Hillman) ir Faisalas Kanas (Faizal Khan) užsimojo legendinę mažylių liniją prikelti iš mirusiųjų – šių dviejų piliečių įkurta bendrovė pradėjo gaminti P50-ojo replikas.
Pirkėjams siūlomi automobiliukai su benzininiais ir elektriniais varikliais. Beje, benzininis – 49 cm³ keturtaktis motoriukas CVT, kurio galia – 2,5 kW, o sukimo momentas – 4,2 Nm. Su vienu litru benzino galima nuvažiuoti… spėkite, kiek gi kilometrų? Vėl magiškasis 50! 50 kilometrų. Turint omenyje, jog litras benzino kainuoja penkis litus, nesunku paskaičiuoti, jog 10 km kelionės kaina sieks 1 Lt. Degalų kontrabandininkai iš apmaudo nagus nusigraužtų!‥ (Siūlyti degalinėms akciją „Pilk degalų už 50 Lt – laimėk automobilį su 50 cm³!“ kažin ar verta – gali ir patys susiprasti..).
Nuo rinkodaros grįžkime prie kainodaros. Ir arkliui aišku, jog elektrinis CVT motoras vairuotojui leis sutaupyti dar daugiau. Jo galia – analogiška benzininio variklio galiai (tie patys 2,5 kW), bet užtat koks sukimo momentas – ohoho – 14,4 Nm! Tiesa, akumuliatorių užteks tik 30 km. Bet, labai neišlaidaujant…
Jei kas sumanytų papiktnaudžiauti akceleratoriumi, apdairūs P50 replikos gamintojai numatė ir tai – greičio ribotuvas neleis iš automobiliuko išspausti daugiau kaip 65 km/h. Štai taip.
Beje, P50-asis – ne vienintelis „pusantro gesintuvo“ dydžio modelis „Peel Engineering Company“ bendrovės gamoje. Būta ir tokio „Peel Trident“. Burbulastogis unikumas buvo gaminamas nuo 1965-ųjų iki 1966-ųjų. Išsyk matyti, jog žūtbūtinio kosminio lenktyniavimo metais… O kainavo pigiau nei P50-asis – tik 190 svarų.
„Trident“ tiražas taipogi buvo ribotas – jų rinkoje pasirodė taip pat tik keliasdešimt. Varikliukai – tie patys, mopediniai. Maksimalus greitis – irgi analogiškas P50-ajam. Užtat kiek erdvės! 182,9 cm ilgio ir 106,7 pločio. Ir! Net dvi sėdynės salone! (Arba viena sėdynė ir vieta pirkiniams…).
Replikuotasis „Trident“ pirkėjams siūlomas taip pat su benzininiu arba elektriniu varikliuku. Nors benzininis „Trident“ už P-50-ąjį sunkesnis net 36 kg (taigi sveria, 99 kg, kai moderni P50-ojo versija – tik 54 kg), baidytis papildomų kilogramų gal ir nereikėtų – ko gero, degalų sąnaudoms išaugti neleis aerodinamiškos kėbulo linijos…
Bene paskutinė linksma žinutė šiame rašinyje – gamintojai tvirtina, jog P50 ir „Trodent“ replikos bus visiškai legali transporto priemonė tiek Jungtinėje Karalystėje, tiek Europos Sąjungoje. Maža to, mažyliai priskiriami ne automobilių, o triračių mopedų klasei (beje, JAV šie mikro šedevrai priskiriami motorizuotų dviračių klasei). Užtat kaina – 8 tūkst. svarų. Užsisakyti tokį egzempliorių jau galima gamintojų svetainėje. Linksma vasara – garantuota!